POLITIEK LEEUWARDEN: BEVERS MAG LEEUWARDER WEL

LEEUWARDEN - Huis Aan Huis laat de politici uit de gemeente regelmatig aan het woord. Deze keer Harry Bevers, in maart gekozen tot gemeenteraadslid namens de VVD. ,,Het is een fabeltje dat mijn partij geen oog heeft voor sociale problematiek.”

Harry Bevers is in maart gekozen als gemeenteraadslid voor de VVD en woont sinds 2003 in Leeuwarden. Een stad die hem raakt en waar hij niet meer weg wil. ,,Ik mag de Leeuwarder wel. De Friese taal is soms nog wel een probleem voor me, maar dat Friezen stug zijn, dat beeld klopt echt niet”, aldus de politicus die zijn jeugd doorbracht in Maassluis en later in Drenthe woonde.

Op de vraag of hij de Randstad ook mist, is hij heel stellig. ,,Rotterdam is heel leuk om te zijn, maar ik ben blij als ik weer in het noorden ben. De gejaagdheid en drukte is enorm in het westen. Niet veel noorderlingen beseffen hoe relaxed het leven en het werken hier is. Leeuwarden is zeker geen saaie stad, het is een luxe om hier te wonen en wat evenementen betreft doet de stad niet onder voor andere steden.”

De 45-jarige Bevers is al jaren lid van de VVD en wil graag een politieke bijdrage leveren aan de maatschappij. Dus stelde hij zich kandidaat voor de gemeenteraad. En werd in maart gekozen. In zijn portefeuille heeft hij ook sociaal maatschappelijke ondersteuning, een onderwerp dat hem aanspreekt. Opgeleid als maatschappelijk werker heeft Bevers het welzijnswerk van binnenuit leren kennen.

,,Deze portefeuille past bij me. Ik ben erg gefocust op de manier van hulpverlening. Je moet mensen helpen door gebruik te maken van hun eigen kracht en mogelijkheden. Stimuleer ze en bied ondersteuning voor de duur die zij nodig hebben om het zelf weer te doen. Voor mensen die het echt niet zelf redden moet je er altijd zijn. Het is een fabeltje dat mijn partij geen oog heeft voor sociale problematiek. Wij willen de mensen niet afhankelijk maken, maar stimuleren het zelf te doen.”

De dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden heeft een nieuw plan gepresenteerd onder de naam ‘Amaryllis'. Volgens Bevers is het plan te veel op de wijk gericht. ,,Aanpak via wijken is prima, maar het is generaliserend wanneer je denkt dat mensen uit een bepaalde wijk het op eigen kracht niet zouden redden. Mensen moeten zelf hun zorg kunnen kiezen. De scheidslijn tussen bemoeizorg en bemoeizucht is erg dun. De overheid moet voorkomen dat het bemoeizucht wordt.”

Bevers is nu zelfstandig IT-ondernemer. Als ondernemer vindt hij Leeuwarden vernieuwend als hij kijkt naar de watercampus en gamedesign. Ook het WTC vindt hij een goede magneet voor meer bedrijvigheid. ,,Allemaal goed voor de stad. De concurrentie van andere gemeenten is groot. Leeuwarden doet zijn best om de regelgeving voor ondernemers te vereenvoudigen, maar het kan nog beter. Een goede bereikbaarheid in en rond de stad is van het allergrootste belang. Zorg dat je een goede relatie onderhoudt met ondernemers en bind ze aan de stad. Dat zorgt voor behoud van werkgelegenheid en nieuwe banen.”

De wens van Harry Bevers voor Leeuwarden: ,, Leeuwarden moet een stad zijn die groeit zonder dat het zijn eigenheid verliest. Daar maak ik mij sterk voor.”

Website Huis-aan-Huis >>>

Artikel Huis-aan-Huis (pfd-formaat) >>>