MINDER REGELS: VERKIEZINGSPROGRAMMA VVD LEEUWARDEN LANDELIJK HET BESTE

Actal, het landelijke adviescollege toetsing administratieve lasten, heeft een vergelijking laten maken van de verkiezingsprogramma’s van de G31 gemeenten in Nederland voor de gemeenteraadsverkiezingen 2010. Van alle onderzochte programma’s schenkt de VVD Leeuwarden de meeste aandacht aan de vermindering van de regeldruk.

Het verkiezingsprogramma van de VVD Leeuwarden heeft de hoogste score met 23 van de maximaal te behalen 28 punten. De SP Lelystad heeft de minste aandacht voor het onderwerp. In totaal zijn 279 verkiezingsprogramma’s vergeleken. Van de landelijke politieke partijen die binnen de G31 aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemen, heeft de VVD overigens sowieso de meest aandacht voor de vermindering van de regeldruk. De SP en Groenlinks scoren het slechtst.

VVD-lijsttrekker Aukje de Vries is supertrots op dit resultaat. Voor de VVD Leeuwarden geldt: Regel 1: minder regels. De VVD staat voor een kleine, krachtige overheid. Dat betekent minder bureaucratie, minder regels, minder betutteling. Het mes moet in de regels: minder regels en betere regels. De administratieve lasten moeten lager (25%). De VVD Leeuwarden wil naast deregulering ook een optimalisering van de dienstverlening.

Uitgangspunt van de VVD Leeuwarden bij nieuwe regels is: één extra regel toevoegen, twee oude eraf. De VVD wil dat vergunningen waar mogelijk worden afgeschaft, samengevoegd of vervangen door een meldingsplicht of algemene regels. De VVD Leeuwarden wil ook dat er één collegelid verantwoordelijk is voor de coördinatie van de vermindering van de regeldruk (programmawethouder).