MEERDERHEID RAAD HEEFT WIL NIET EERST ECHT OVERLEG MET ONDERNEMERS OVER RECLAMEBELEID

VVD-raadslid Wyb Feddema heeft in de raad samen met NLP en FNP een motie ingediend om het reclamebeleid "Oog voor reclame" uit te stellen totdat er een goede interactieve bijeenkomst met ondernemers in de gemeente is geweest over het reclamebeleid, die ook nog zou kunnen leiden tot aanpassingen. De meerderheid van de raad wilde hier niet in meegaan. Ze vond de communicatie voldoende. De communicatie bestond uit 1 brief in april 2009. En dat terwijl er bij andere groepen vaak apart overleg wordt georganiseerd en ook individueel vooraf en tijdig melding wordt gemaakt van behandeling in de commissie, zodat er ingesproken kan worden. Dat is allemaal niet gebeurd. En dat terwijl de VVD al in juni 2008 voor meer en eerder overleg met het bedrijfsleven pleitte voor het reclamebeleid. En in mei 2009 heeft de VVD wederom aangegeven dat het goed zou zijn om over het reclamebeleid een ronde-tafel-gesprek met het bedrijfsleven te organiseren.In de raad van vandaag heeft het college uiteindelijk wel toegezegd om direct na de zomervakantie een bijeenkomst met het bedrijfsleven te organiseren over het reclamebeleid. Dat is echter pas na de vaststelling van het reclamebeleid. En dat laatste had de VVD willen voorkomen. Gelet op de stemverhoudingen in de raad bij de motie en de toezegging van het college heeft de VVD uiteindelijk wel ingestemd met het reclamebeleid. Met dien verstande dat de bij de motie betrokken partijen, als de informatiebijeenkomst met ondernemers daar aanleiding toe geeft, met concrete wijzigingsvoorstellen voor het reclamebeleid zullen komen, bijvoorbeeld in de vorm van een initiatiefvoorstel.