MEER LEVENDIGHEID: MEER RUIMTE VOOR EVENEMENTEN MET GELUID

In het verleden heeft de VVD zich ingezet om de problematiek van geluid bij evenementen op te lossen (o.a. City Jam en Popronde). PvdA en VVD hebben daarom een motie ingediend om het beleid op dit terrein te evalueren. Naar aanleiding daarvan heeft het college een notitiopgesteld. De VVD is het eens met de verruiming van de normering van livemurziek op terrassen op Koninginnedag en Bevrijdingsdag en bij zwaardere evenementen (b.v. Dancetour) die na 19 uur doorgaan. VVD-raadslid Aukje de Vries gaf aan dat het altijd een afweging is tussen de overlast voor de bewoners en het plezier van de bezoekers van evenementen. Gelet op het behoudende beleid van de gemeente in vergelijking met andere gemeenten, wil de VVD meer ruimte bieden. Vooralsnog wil de VVD gaan voor het scenario dat er 2 collectieve dagen per jaar komen voor bedrijven zonder akoestisch onderzoek. VVD vindt de communicatie en informatievoorziening richting burgers en bedrijven belangrijk. Veel irritatie en klachten kan worden voorkomen als van tevoren duidelijk is welke evenement er is, hoeveel lawaai er gemaakt gaat worden en op welk tijdstip. Dat moet beter wat de VVD betreft.