JAARSTUKKEN 2009 WELZIJN: VVD BEZORGD OVER TOENEMENDE JEUGDSWERKLOOSHEID

Onlangs zijn de jaarstukken van de gemeente Leeuwarden gepresenteerd, die vandaag zijn besproken in de raadscommissie. VVD-raadslid Karen Vasbinder was woordvoerder voor het onderdeel Welzijn in de commissie. Karen Vasbinder sprak onder meer de bezorgheid van de VVD uit over de toenemende jeugdwerkloosheid in Leeuwarden. Naast werk en inkomen, kwamen cultuur, jeugd en onderwijs, zorg en opvang en sport aan de orde.

Cultuur
De cultuurambitie ‘ basis op orde’ en ‘meer reuring’ is maar tijdelijk gerealiseerd. Indien Parnas en de Bibliotheek meer aanbod in wijken hebben, is het logisch dat bij een teruglopende vraag er in de binnenstadspanden ruimte ontstaat. Is dit voldoende duidelijk gemaakt?
Hoe staat het nu met de financiering van de verhuizing van het Filmhuis naar het Fries Museum naar Nieuw Zaailand volgens de wethouder? Ook is de VVD-fractie benieuwd  waarom er geen nieuwe afspraken tussen het Rijk en het Noordelijk Overleg Cultuur zijn gemaakt voor de periode 2009-2012 en welk bedrag de gemeente Leeuwarden van het Rijk hiervoor heeft ontvangen? (Ook over de gesprekken met de Provincie over Culturele Hoofdstad 2018 is veel onduidelijkheid. Diverse andere steden zijn al veel verder. Wat gaat het college van Leeuwarden hieraan doen?)

Jeugd en Onderwijs
Naar aanleiding van de nota speelruimte beleid wordt nog 9 ton uitgesmeerd over de jaren 2009-2015. Kan het college nu toelichten hoe het met het onderhoud zit? Is er dan wel rekening  gehouden met de demografische ontwikkeling? De VVD-fractie pleit  ook voor het behoud van de Seniorenacademie. We vinden het een schande dat deze club uit de NHL is gedreven en nu alle senioren naar Drenthe of Groningen moeten reizen. Waar is de regie van het college op een doorlopende leerlijn?

De inzet van het jongerenwerk op school is gericht op 12 tot 18 jarigen. Maar in 2009 ook op de overlastgevers in Westeinde, Camminghaburen en Zuiderburen. Veel jeugd blijkt nu in de Binnenstad rond te hangen. Tijd voor betere afstemming in de Taskforce jeugdoverlast ter preventie. En vooral Jeugdzorg en Jeugdhulp naar de gemeente halen wat de VVD betreft. Of denkt het college daar anders over?

De VVD fractie gaat voor een sluitende aanpak qua VSV: 1 plan per persoon! De rebound en time-out voorzieningen zien er goed uit. Maar ook de hardwerkende en lerende jeugd dient goed onderwijs en prima zorg te krijgen! Hoe gaat de wethouder onderwijs hiervoor zorgen?
En wanneer is de sluitende aanpak wel voldoende neergezet?
De VVD vindt dat elke jongere de kans moet krijgen om een rolmodel te ontmoeten, los van de mentor/ leerplichtambtenaar of ouder/verzorger. Dit is bij voorkeur iemand van het jongerenwerk (12-18 jaar) of uit het bedrijfsleven (17-27 jaar). Zij praten namelijk met de jongere, in plaats van erover!  Dan kan LEJA, CJG en verwijsindex buiten beschouwing blijven, en koers je met het individu op een zinvolle toekomst.

Zorg en Opvang
Leeuwarden is afhankelijk van de nieuwe landelijke verdeelmodellen qua AWBZ en MO en heeft  geluk dat er in 2009 € 783 miljoen nog niet bestede rijksmiddelen zijn. Jammer dat de deconcentratie van de MO naar Drachten en Heerenveen nog geen beslag heeft gehad. En ook de ontmanteling van De Terp nog niet is afgerond. Vooral de overlast door het ontbreken van een goede nachtopvang (in de buurt van de dagopvang) is de VVD-fractie een doorn in het oog. Wanneer wordt dit beleid afgerond en hoe wordt de Raad hiervan op de hoogte gebracht?

Inmiddels lopen de tekorten op de huishoudelijke hulp op tot 2 mln! Waarom is niet opnieuw teruggekoppeld aan de raad door middel van nieuwe scenario’s? Bij de aanbesteding van Wmo HH en Wmo Vervoer heeft de raad haar controlerende functie niet kunnen vervullen. Welke weg gaat de wethouder volgen met de aanbesteding van hulpmiddelen? Krijgen we nu wel inzicht in de uitgangspunten en de contractuele voorwaarden?
Onze grootste fractie wens is om binnenkort het WMO-loket weer eens als mystery guests te testen om te zien of de sociale kaart ingevoerd is?

Werk en Inkomen
Er is een voordeel van 2,2 mln op het I-deel van de WWB, en een nadeel van 0,6 mln ten aanzien van de langdurigheidstoeslag. Deze 1,6 mln is het saldo van een hogere rijksbijdrage en een lager aantal WWB’ers (namelijk 3203).
Wel jammer dat de daling van het aantal bijstandsgerechtigden is bijgesteld van een toename van 17% tot een toename van 25%.
De uitstroom naar regulier werk is wat de VVD betreft toch wel onder de doelstelling. Tenzij een starter met behoud van uitkering (2009 is laatste jaar zzp’er met behoud van uitkering?) ook telt als duurzame uitstroom?
De VVD is groot voorstander van een onderzoek naar de doelmatigheid van de bijzondere bijstand. Het gaat hier tenslotte om bijzondere gevallen. De grootste zorg betreft de oplopende jeugdwerkloosheid. Hoe wordt de jeugd tussen 17-27 jaar gemotiveerd om te werken of leren? Helaas gaat 60% maar terug naar school ipv de ten doel gestelde 80%.

Sport

Er ligt een prima notitie KNVB-gemeente-verenigingen in het kader van het GSB-beleid. Wanneer wordt deze vastgesteld en uitgevoerd? De VVD verheugt zich op toekomstige meetbare prestaties. Uren van verenigingen op sportvelden en van scholen in gymlokalen moeten meetbaar worden om een beter beleid te kunnen voeren. Het aantal leden van sportverenigingen en het aantal verkochte kaartjes in de zwembaden moet toch meetbaar zijn? Meten is weten, of niet soms?