GEMEENTERAAD WIL ONDANKS MKB-ONVRIENDELIJK IMAGO OZB VOOR BEDRIJVEN NIET MINDER VERHOGEN

Leeuwarden scoort in Noord-Nederland slecht als het gaat om lokale lasten, ook in relatie tot grotere gemeenten als Groningen, Smallingerland en Heerenveen. Leeuwarden is daardoor één van de MKB-onvriendelijkste gemeenten in het Noorden [positie 59 van de 68]. Dit wordt voor een aanzienlijk deel veroorzaakt door de relatief hoge OZB, positie 65. De VVD heeft een motie ingediend om de OZB op niet-woningen, oftewel bedrijven, vanaf 2010 niet meer met inflatie te verhogen, maar de nullijn te hanteren. Het gaat dan feitelijk om minder meeropbrengsten. Meeropbrengsten die nog niet in de begroting zijn opgenomen! Het college van B&W geeft aan dat het een paar ton op jaarbasis scheelt. Op een totale begroting van ruim € 350 miljoen en OZB-inkomsten van bijna € 23 miljoen, een bedrag van niks in het totale meerjarenperspectief om het bedrijfsleven een handje te helpen. De andere partijen in de gemeenteraad (m.u.v. de FNP) steunden de motie niet, en moeten dus ook geen krokodillentranen meer huilen als Leeuwarden weer als MKB-onvriendelijk uit onderzoeken komt.