FOTOREPORTAGE EN VERSLAG BEZOEK MARK HARBERS

Op 22 februari a.s. bezocht VVD Tweede Kamerlid Mark Harbers Leeuwarden. Mark Harbers is onder meer VVD-woordvoerder hoger onderwijs. Het werkbezoek stond in het teken van kennis, innovatie en economie. Mark Harbers gaf een gastcollege met de titel “De huidige student als innovatieve ondernemer van morgen?“ voor studenten en belangstellenden in Stenden University in samenwerking met studentenvereniging Io Vivat. 's Middags vond er een segway tour plaats door de binnenstad van Leeuwarden vanaf Stenden University. Daarna was er een bijeenkomst in de Johannes de Doperkerk, het starterscentrum Watertechnologie, met een presentatie over onder meer Wetsus en gesprek over innovatie en economie.

De oproep van Mark Harbers in de ochtend aan de aanwezige studenten was al: ga naar het buitenland als je de kans krijgt!

Om in NL een kenniseconomie verder uit te bouwen is multilingualiteit, en internationalisering van groot belang volgens de VVD. De kwaliteiten van Nederlanders zijn o.a.  op het gebied van: waterbouw & watertechnologie & ict voor zorgvraagstukken.

Daartoe gaf Harbers in de ochtend een aantal speerpunten in onderwijs en economie aan:
1)      Een uurtje Engels in de week op de basisschool vanaf 6 jaar;
2)      Alle opleidingen in NL conform angelsaksisch model in BA en MA vorm;
3)      Ondernemerschap als vak op alle onderwijsniveau’s;

De NL’se economie zou daarbovenop  een veel ondernemendersgeest kunnen kweken door:
1)      Regelvrije zones op het gebied van bv. Welstand en Ruimtelijke Ordening;
2)      Kennis in het onderwijs brengen vanuit het bedrijfsleven;
3)      Samenwerking dichtbij studenten, faciliteren en exporteren.

Goede gesprekken tussen overheid, ondernemers en opleidingen zullen tot een prima resultaat in de toekomst blijven leiden.

De belangstelling van studenten voor de ondernemende kant van het bedrijfsleven werd op deze dag zelf eens te meer aangetoond!

Fotoreportage >>>