EDUCATIEVE EN JEUGDAGENDA: ACCENT OP VERZUIMBELEID EN GEEN GROOT VERGADERCIRCUIT OPTUIGEN

Op initiatief van de VVD-fractie is Leeuwarder Educatieve en Jeugdagenda geagendeerd, omdat de VVD de jeugd belangrijk vindt. De bespreking maakte nogal wat los bij de andere fracties. Zorg voor de jeugd en de afstemming met met het onderwijs is cruciaal. Het moet echter niet een groot opgetuigd vergadercircuit worden. En waarom meer dan de wettelijke regelgeving afspreken? De Onderwijsinspectie controleert scholen toch al voldoende? VVD-raadslid Karen Vasbinder wil graag verder van gedachten wisselen over verzuimbeleid. Ook al omdat er extra geld komt (€ 700.000 euro voor 2 jaar). De prioriteit van de VVD-fractie ligt bij verzuimbeleid. Andere zaken die de VVD-fractie van belang vindt zijn het wettelijk doel van verdeling van gewichtleerlingen over verschillende scholen. Resultaat van dit reeds getekende convenant mag niet leiden tot veel extra vergaderen. En naast HWL ook WL (voormalig SWL) aan tafel voor wat betreft de doelgroep boven de 11 jaar.