CULTUURNOTA: INHOUD IS NIETS ZONDER GELD! SOWIESO MEER GELD VOOR ONDERHOUD KUNST IN DE OPENBARE RUIMTE

In de gemeenteraad werden mooie woorden gewijd aan de cultuur in Leeuwarden. VVD-raadslid Aukje de Vries liet het niet bij mooie woorden alleen, maar kwam ook concreet met “boter bij de vis”, door concrete voorstellen voor extra financiële middelen voor cultuur. Want volgens de VVD is inhoud niets zonder geld! De VVD wil het extra structurele geld voor cultuur verdubbelen en structureel € 75.000 extra beschikbaar stellen. De andere partijen wilden echter op dit moment alleen over de inhoud praten, niet over geld. De VVD heeft het amendement daarom aangehouden en komt er bij de begrotingsbehandeling op 10 november a.s. mee terug. VVD en PvdA hadden verder een amendement voor structureel € 20.000 extra voor het onderhoud van kunst in de openbare. Het college heeft daarop toegezegd dat te regelen met ingang van 2009 (en niet ten laste van de percentageregeling). Met die toezegging van het college is het amendement ingetrokken, omdat het resultaat bereikt is. Verder willen VVD en PvdA het beleid met betrekking tot evenementen met geluid evalueren, omdat hierdoor nogal eens knelpunten zijn met festivals en evenementen, die van belang zijn voor de cultuur in Leeuwarden. Deze motie is aangenomen. De VVD heeft verder aandacht gevraagd voor het Anna Blamanhuis, Debatcentrum De Bres en het Stadsspektakel. meer >>>