Cultureel vastgoed: energiescan en financiering

De energielasten voor de culturele instellingen zijn de laatste jaren enorm gestegen. Daardoor kunnen ze minder geld besteden aan culturele activiteiten. De VVD denkt dat er goede mogelijkheden zijn om tot energiebesparing en kostenbesparing voor de culturele infrastructuur te komen. Daarom wordt in een motie van de VVD en andere partijen gevraagd om onderzoek te doen naar de technische mogelijkheden en de financiële mogelijkheden. Dit onderzoek moet inzicht geven in enerzijds de technische mogelijkheden inzichtelijk maakt, evenals duurzame oplossingen en daarnaast ook inzicht geeft in de financieringsmogelijkheden.

Ook de huisvestingskosten van de culturele instellingen zijn substantieel. In meerdere gemeenten zijn en worden inmiddels interessante alternatieven ontwikkeld betrekking tot de financiering van cultureel vastgoed. Er lijken goede mogelijkheden te zijn om tot een alternatieve en slimmere financiering van cultureel vastgoed te komen. Voordat hiertoe kan worden over gegaan moet ook hiernaar eerst onderzoek plaats vinden. Ook daarvoor hebben partijen waaronder de VVD een motie ingediend. Beide moties zijn aangenomen.