COLLEGEPROGRAMMA: GEWONE LEEUWARDER GAAT MEER BETALEN EN KRIJGT MINDER

Het nieuwe college kiest eenzijdig voor de mensen met een sociaal minimum tot 120% en de mensen in de achterstandswijken. De gewone Leeuwarder in een gewone wijk is de dupe. "Van generiek naar specifiek beleid" en "geen algemene maatregelen maar maatwerk", houdt gewoon in dat er afscheid wordt genomen van de middengroepen in Leeuwarden. De gewone Leeuwarder gaat meer betalen en krijgt minder.

Het is nu de tijd om scherpe en moeilijke keuzes te maken. Benoem die dan ook maar klip en klaar. Het collegeprogramma is vaag, veel mooie woorden, maar tussen de regels door is veel te lezen. Veel beloftes uit de verkiezingsprogramma’s van de collegepartijen worden niet ingelost.

De VVD wil een financieel solide beleid. Het college kiest maatregelen ter grootte van € 12 miljoen minder, terwijl de prognose € 20 miljoen minder inkomsten voor Leeuwarden is. Het nieuwe college verwacht ook geen tegenvallers meer, want ze schrapt deze post. Structureel beleid wordt bovendien meer en meer incidenteel gefinancierd. Met de oplopende werkloosheid en lagere inkomsten leges wordt financieel geen rekening gehouden. De bezuiniging op de bedrijfsvoering wordt maar liefst uitgesmeerd tot 2017.

De VVD wil de nullijn voor de lokale lasten. Het college kiest nadrukkelijk voor lastenverzwaring: verhoging rioolrechten (verkapte OZB-verhoging, dus niks geen inflatie), hogere opbrengsten begraafrechten, verhogen parkeeropbrengsten, invoeren roerende zaak belasting, verhogen sporttarieven en naar verwachting een inkomensafhankelijke eigen bijdrage Wmo (binnen budgettaire kaders en toegankelijk voor burgers met lage inkomens). De mogelijke verlaging van de afvalstoffenheffing is een sigaar uit eigen doos, omdat de inwoners van Leeuwarden die sowieso al gekregen zouden hebben.

De VVD kiest voor veiligheid. Het nieuwe college wijdt er slechts 2 alinea’s aan, bezuinigt op de stadswachten en compenseert de lagere rijksbijdrage voor veiligheid maar voor 50%.

De VVD kiest voor economie. Het nieuwe college laat het bij loze woorden en vage beloftes. Het woord ondernemerschap is nog nooit zo misbruikt. Ondernemers zijn er voor om het werkloosheidsprobleem op te lossen. Het nieuwe college maakt geen cent vrij voor bereikbaarheid (2e fase RSP-pakket), sterker nog ze kort de post infrastructuur met 10%, en verhoogt de parkeertarieven.

De VVD wil een goede woonomgeving. Het nieuwe college kort op openbaar groen (vereenvoudiging), beëindigt de investeringsimpuls groen, kort op onkruidbestrijding en de wijkpanelbudgetten.

Opmerkelijk is verder het uithollen van de culturele infrastructuur, terwijl 1 van de collegepartijen daar juist niet op wilde bezuinigen. Lokale omroep Mercurius krijgt de doodsteek met een subsidiekorting. Op kunst- en cultuureducatie (Parnas) wordt 1,4 miljoen euro bezuinigd, waarbij het de vraag is of het een realistische bezuiniging is.