COLLEGE VINDT AUTO EN DOORSTROMING OP BLOKHUISPLEIN NIET BELANGRIJK

De VVD Leeuwarden kreeg/krijgt regelmatig klachten over de verkeerssituatie op het Blokhuisplein, recent nog weer via het Meldpunt Bereikbaarheid. De bussen halteren daar op de rijbaan en passeren is vrijwel onmogelijk. Het gaat om enorme aantallen bussen, totaal op piektijden 60 bussen per uur. Gevolg is de spits lange rijen wachtende auto’s, met name in de situatie. De situatie veroorzaakt onnodige wachttijden. Voor de hulpdiensten is het een onaantrekkelijke route door de vertragingen. De stilstaande auto’s zijn ook nog eens niet goed voor het milieu. De ruimte om de halterende bussen in te halen is krap en onoverzichtelijk, daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties.De VVD heeft in het verleden hier al eerder aandacht voor gevraagd, maar volgens het college was er geen oplossing mogelijk. De VVD Leeuwarden denkt daar anders over en kkwam met een concreet voorstel: Initiatiefvoorstel verkeersoplossing Blokhuisplein >>> Tekening verkeersoplossing >>> . Het college van B&W is gevraagd om de voorgestelde verkeersoplossing voor het Blokhuisplein te onderzoeken en uit te werken, en tevens de kosten en mogelijke financieringsmogelijkheden in beeld te brengen.De oplossing die de VVD Leeuwarden voorstelt is eigenlijk vrij simpel en bestaat uit de volgende elementen: 1. het realiseren van halteplaatsen voor de bus naast de rijbaan in plaats van op de rijbaan 2. er is daarbij rekening gehouden met verlengde bussen met een lengte van 18,75 meter 3. de rijbaan blijft hierdoor vrij en de auto’s kunnen doorrijden, waardoor er geen of minder opstoppingen zijn 4. het vrij liggende fietspad en de bushokjes blijven gehandhaafd en worden iets opgeschoven. Het college heeft inmiddels gereageerd op het voorstel van de VVD. Het college vindt dat het een druk punt is waar vele fietsers en voetgangers oversteken. Het primaat voor het autoverkeer ligt hier, volgens het college, dan ook niet bij de snelheid. Een  sterk verkeerskundige oplossing in de vorm van bushaltekommen vindt het college op de parkeerring dan ook niet nodig en stedenbouwkundig onwenselijk vanwege de ruimte die hiervoor nodig is. meer >>>