COLLEGE POSITIEF OVER VVD-INITIATIEF SHOPPING NIGHT

In maart jl. presenteerde de VVD Leeuwarden het initiatiefvoorstel Shopping Night. De VVD zegt: maak van de binnenstad een buitenkans. Er moeten meer bezoekers naar de binnenstad komen. Naast goede winkels en horeca moet er dan ook altijd wat te beleven zijn in de stad. De VVD Leeuwarden noemt dat stadsbelevenissen. Dat kan in de vorm van festivals, evenementen of andere speciale activiteiten. De VVD Leeuwarden presenteert nu wederom een nieuwe stadsbelevenis: de shopping night.

In Leeuwarden zou een spetterend programma van stadsbelevenissen moeten komen! Dat kunnen bestaande evenementen of activiteiten zijn. Maar ook nieuwe, zoals het lint van sculpturen. De VVD Leeuwarden is altijd op zoek naar goede ideeën om daar invulling aan te geven.Het voorstel van de VVD Leeuwarden is om in Leeuwarden een Shopping NIghtte gaan organiseren vergelijkbaar met het concept in Den Haag. Dus niet alleen maar winkels tot middernacht open, maar ook een goed, gevarieerd programma erom heen. Dan wordt het een nieuwe stadsbelevenis, die extra bezoekers naar de binnenstad van Leeuwarden kan trekken. De VVD Leeuwarden vraagt het college om dit idee op te pakken en (laten) uitwerken samen met Marketing Leeuwarden en de winkeliers (-verenigingen) in de binnenstad. De gemeente moet samen met Marketing Leeuwarden zorgen voor voldoende publiciteit en activiteiten rondom de Shopping Night. Marketing Leeuwarden, de Leeuwarder Ondernemersvereniging en sommige winkeliersverenigingen hebben al aangegeven enthousiast te zijn.

Vandaag heeft het college van B&W van Leeuwarden positief gereageerd op het VVD-initiatief van de Shopping Night door middel van de navolgende brief:

Uw initiatiefvoorstel tot het uitwerken van een “shopping night” in de binnenstad
van Leeuwarden hebben wij 15 april jl. ontvangen. Wij delen u mede dat wij positief
adviseren op uw initiatiefvoorstel.
 
Zoals U weet heeft de gemeente Leeuwarden de marketing van de stad tot en met 2011
uitbesteed aan marketing Leeuwarden. Ter stimulering van ondernemersactiviteit en
promotie is het Ondernemersfonds in het leven geroepen. Afstemming van
binnenstadactiviteiten vindt plaats in het centrummanagement. Ten principale is het
dus zo dat Uw initiatief niet opgepakt wordt door B&W, maar geadresseerd dient te
worden aan genoemde partners. We hebben daarom uw voorstel via het Bestuurlijk
Platform Centrummanagement aan de Leeuwarder Ondernemersvereniging (LEON) en
Marketing Leeuwarden voorgelegd. LEON heeft dit op haar beurt aan de gezamenlijke
winkeliersverenigingen in de binnenstad voorgelegd. Om het draagvlak te peilen voor
concrete deelname van winkeliers aan dit initiatief wordt onder verantwoordelijkheid
van de LEON in samenwerking met onderwijsinstellingen (leerbedrijf O3) een enquête
uitgezet. De door LEON opgestelde planning gaat ervan uit dat de resultaten in week
21 (uiterlijk 28 mei) bekend zullen zijn. Intussen hebben we ook bij marketing
Leeuwarden navraag gedaan over eventuele participatie in de publiciteit rond het
evenement. Daarop is mondeling bevestigend gereageerd. 

Vooruitlopend op de uitkomsten van genoemd nader draagvlakonderzoek, delen wij u
mede dat wij bereid zijn de benodigde ontheffing van de Winkeltijdenwet voor het
openen van de winkels na 22.00 uur te verstrekken. Verder is er bereidheid tot het
verstrekken van een passende evenementenvergunning. 

De door de ondernemers gekozen werkwijze vraagt meer tijd dan de door u
geformuleerde uiterste termijn van 1 juni 2010 in het conceptraadsbesluit. Wij
adviseren u dan ook om bij de vaststelling van een termijn rekening te houden met
het de resultaten van het te houden draagvlakonderzoek. Tevens zal er een acceptabel
financieringsvoorstel nodig zijn.

Vooralsnog ramen we voor dit evenement een bedrag in de orde van grote van maximaal
€ 10.000,=. Dit is vergelijkbaar met het budget voor Koninginnedag en de jaarmarkt.
Gelet op het karakter van het evenement en de aanjaagfunctie van het Bestuurlijk
Platform Centrummanagement, stellen wij voor dit platform te vragen akkoord te gaan
met een eenmalige financiering ten laste van het jaarbudget centrummanagement 2010. 

Tenslotte kondigt u aan, dat er in de naaste toekomst meerdere stadsbelevenissen van
de raad via initiatiefvoorstellen aan ons zullen worden voorgelegd.

Een dergelijke ad hoc aanpak verdraagt zich niet met een afgewogen
evenementenbeleid, afspraken en contracten met partners, een zorgvuldige financiële
planning en verwachtingsmanagement bij de partners. Voorstellen voor
stadsbelevenissen kunt u ofwel inbrengen bij de daarvoor geëquipeerde partijen, of
ze dienen betrokken te worden bij de besluitvorming rondom evenementenbeleid,
stadsmarketing e.d.