BIJ BRANDWEER MEER AANDACHT NODIG VOOR PREVENTIE

Bij het lezen van deze audit komt de Leeuwarder Brandweer er goed uit, volgens VVD-raadslid Wyb Feddema, het is een mooi en goed korps, daar wil ik de commandant eerst vooraf mee complimenteren.

Er is niet voldaan aan vooraf gestelde kwaliteitseisen. Hoe gaat de burgemeester hiermee om? VVD wil ook niet dat er extra kosten gemaakt moeten worden. Gemeenschappelijke regeling moet juist kosten beperken.  Oordeel commandanten wijkt af van audit? Wat vindt de burgemeester van Leeuwarden hiervan (en als voorzitter regionale brandweer)

Er zijn onvoldoende aanvalsplannen en bereikbaarheidskaarten. Idee van de VVD is dat de regio Leeuwarden naar beneden trekt en dat regio Leeuwarden er gunstiger voorstaat! Klopt dit ook? Nut van extra regels wordt betwijfeld, vraag is natuurlijk wel welke normen dan wel?

In preventie schiet Leeuwarden danig tekort, zelf hebben korpsen ander beeld?

Vanmorgen heeft de VVD een uitvoering gesprek gehad met een “gezaghebbend” oud commandant van de brandweer. Duidelijk werd dat we veel inzetten op een kortere aanrijtijden, maar als preventief ieder huis/pand een rookmelder zou hebben dan zou de aanrijtijden of wel eerder bij de brand zijn met minimaal 15 minuten tijd winnen. Waar hebben we het dan over. Dan zou samen met bv. VNG, brandverzekeringsmaatschappijen, ieder huis/pand voldoende brandmelders/rookmelders moeten hebben!

Bij invoering WABO zijn moeilijkheden te verwachten. Belangrijk is praktische normen te gaan gebruiken. Registratie geoefendheid (50% onder de norm) schiet tekort, basiscompetenties vrijwilligers schiet soms tekort. Is het een idee om oefeningen meer centraal te doen, zodat er een efficiencyslag kan ontstaan?

Repressie. Bezetting voertuigen voldoet vaak niet aan norm. Hoe is dat in Leeuwarden?