De VVD draait door: Verslag politiek café
Afgelopen vrijdag (12 April) organiseerde de VVD afdeling Leeuwarden een Politiek Café over economie.
Te gast waren Joost van Keulen, VVD wethouder in Groningen, Henk Deinum, PVDA wethouder in Leeuwarden, toonaangevend new school marketeer Cor Hospes, onderzoeker en expert in (regionale) bedrijventerrein ontwikkeling Peije Bruil en Matthijs Numan, Founder van OIF058 (Open Innovatiefestival 058). Het werd een geanimeerde discussie onder leiding van Marijke van Roskam (BNR). Serge Hollander, eerder die week gekozen als lijsstrekker van de VVD beet de spits af. "Deze avond staat de VVD niet centraal maar wel de economie. Voor sommige partijen staat duurzaamheid centraal in alles wat ze doen en is het stimuleren van de economie een ondergeschoven kindje. In een tijd van recessie begint het volgens de VVD bij de economie. Bij echte banen voor echte mensen. Het stimuleren van de economie zou veel centraler moeten staan in Leeuwarden."
Citymarketing
De citymarketing inspanningen van Leeuwarden kan niet tippen aan die van Groningen aldus de aanwezigen. Citymarketing is als onderdeel van de gemeente niet (meer) zichtbaar en vindbaar.
De aanwezige marketeers wisten feilloos de vinger op de zere plek te leggen. Friese nuchterheid is een schone zaak, maar overdrijf dat niet. Dat begint met 'be good and tell about it'. Je kunt wel bordjes 'Capital of Watertechology' aan de muur hangen, maar daarmee ben je dát nog niet. Te vaak worden er in den lande nietszeggende slogans bedacht, waarbij de vlag de lading (nog) niet dekt. Leeuwarden vormt daarop helaas geen uitzondering.
Marketing is niet het bedenken van leuke logootjes - maar het vermarkten van hetgeen er is. Opvallend daarbij is dat Leeuwarden zich niet als Fries positioneert. Friesland is een sterk merk en Friezen zijn een actief volkje. Kijk naar het succes van Johannes Rypma in de Voice of Holland die dankzij de steun van duizenden Friezen de finale wist te behalen maar kijk ook naar de succesvolle uitverkiezing van De Kleine Kerkstraat als leukste winkelstraat van Nederland. Gebruik deze kracht.
Marketing begint met het maken van keuzes en al snel blijkt al te vaak dat door het maken van een veelvoud aan keuzes, er juist niet wordt gekozen. De boodschap liet aan helderheid niets te wensen over, vermijd die valkuil.
Regionale samenwerking
Joost van Keulen riep Friesland op om afscheid te nemen van haar Calimero imago. Ga echt met elkaar samenwerken en doe dat op belangrijke onderwerpen als bijvoorbeeld de verdeling van de Rijksdiensten. Maar doe dat ook vooral vanuit je eigen kracht. Dat de werkgelegenheid van Rijksdiensten in een hoog tempo weglekt naar de stad Groningen – ondanks afspraken daarover binnen noordelijk verband – werd door de Groninger wethouder Joost van Keulen beaamd. 'Wij kunnen het OM en/of UWV moeilijk verbieden zich in Groningen te vestigen'.
Acquisitie
Ken je klant en je bedrijven en trek er op uit! Je hebt niets te verliezen. Volgens Peije Bruijl mag het allemaal nog wel een tandje actiever. Hij roemde daarbij de wijze waarop een gemeente als Heerenveen zeer actief op zoek gaat naar klanten.
Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Er komt werkgelegenheid naar de stad. Het ingezette beleid kent wel degelijk successen mede met dank aan de zeer constructieve rol van de VVD. Op het hoofdstuk Economie kennen de PvdA en de VVD verschillen maar de doelstelling – meer werkgelegenheid – is logischerwijze gelijk.
Innovatie
Tijden veranderen, wil je als ondernemer nog succesvol zijn dan moet je met je tijd mee veranderen. Innoveren. Dit geldt overigens voor ondernemers maar ook voor de gemeente. Beetje bij beetje worden innovatie zaadjes gepland maar het kan en moet nog veel beter. Aldus Matthijs Numan. Een innoverende stad/ gemeente met innovatieve ondernemers groeit sneller en kan zich onderscheiden ten op zichtte van ander gemeenten. Niet voor niks zet de VVD Leeuwarden zich actief in voor innovatie.
Wat de VVD betreft, draaien wij vaker door. Heeft u een idee voor een onderwerp? Neem dan met ons contact op!