Verslag Politiek Café 21 november 2011

Op 21 November jongstleden organiseerde de VVD een druk bezocht Politiek Café over Citymarketing. Eén van de genodigden was Miriam Brouwer, onafhankelijk Citymarketing deskundige voor een diversiteit aan gemeentes waaronder Amsterdam (I Amsterdam) en Eindhoven. Centraal stond de vraag of of Citymarketing überhaupt zinvol is en zo ja óf die citymarketing onderdeel moet uitmaken van de gemeente Het Collegevoorstel zoals dat ter tafel ligt, gaat uit van het opheffen van de onafhankelijke stichting 'City Marketing Leeuwarden' en de werkzaamheden daarvan over te hevelen naar de gemeente.

De Stichting City Marketing Leeuwarden is voortgekomen vanuit initiatieven vanuit de markt en wordt daardoor ook deels gefinancierd vanuit die markt. Horeca, hotels en vele andere ondernemers hebben daaraan hun steentje bijgedragen. De slogan 'Kijk, dat is het mooie van Leeuwarden' begint eindelijk te landen, moeten we dan nu wel wat nieuws bedenken? We hebben in het verleden al diverse malen de focus verlegd van bv Agri-Nutri stad naar Financiële dienstverleningsstad, ICT stad van het Noorden etc. etc.

De resultaten vanuit het verleden van de Stichting City Marketing werden gepresenteerd en blijken wel degelijk een garantie te kunnen bieden voor de toekomst. Maar Marketing is een vak en niet iets wat je er even bijdoet. Lezen is per slot van rekening ook meer dan het voorbij zien glijden van een aaneenschakeling van letters.

Uitgebreid onderzoek van onze gast Miriam Brouwer (en haar collega Gert-Jan Hospers -Hoogleraar Citymarketing Utrecht) levert de volgende conclusie op;

Bij organisatie buiten de gemeente van de citymarketing komt deze los te staan van de politieke 'waan van de dag'. Dat is een voordeel, omdat citymarketing een lange adem nodig heeft die verder reikt dan de benoemingstermijn van bestuurders. Ook staat een organisatie buiten de gemeente los van de formele, veelal trage besluitvormingsprocessen in het gemeentelijk apparaat. Zo'n externe organisatie heeft dan ook vaak meer slagkracht. Een laatste voordeel is dat een organisatie buiten de gemeente meer mogelijkheden biedt om het bedrijfsleven te laten aanhaken en mee te laten financieren. Bedrijven voelen de citymarketing dan meer als iets van henzelf, en niet slechts als een 'feestje' van de gemeente.

Kortom: het organiseren van citymarketing buiten de gemeente biedt per saldo meer voordelen en heeft uiteindelijk dan ook de voorkeur. De komende tijd zal de VVD een poging doen om ook het College te overtuigen van deze door externe deskundigen gratis gegeven wijsheid te overtuigen. Beter ten halve gekeerd dan voor de eeuwigheid verdwaald.