ADVIES INFORMATEUR DOET ONVOLDOENDE RECHT AAN VERKIEZINGSUITSLAG

Vandaag heeft de informateur voor de college-onderhandelingen in Leeuwarden zijn advies uitgebracht. Het advies is om door te gaan met de zittende collegepartijen. De VVD Leeuwarden is van mening dat het advies onvoldoende recht doet aan de verkiezingsuitslag. De burgers van Leeuwarden zullen niet snappen dat er niks verandert na de verkiezingen op 3 maart.

De gemeenteraadsverkiezingen hebben een duidelijke verschuiving naar rechts laten zien. 2 van de 3 collegepartijen verliezen fors (PvdA en CDA). De collegepartijen kunnen nog slechts steunen op 51% van de stemmen, en hebben zonder de restzetels slechts 18 zetels. Links heeft fors verloren (PvdA en SP), ten gunste van de NLP, D66 en VVD. In 2006 is gezegd dat de verkiezingsuitslag zichtbaar zou moeten zijn in het college. Het zou logisch zijn dat dit in 2010 ook het geval is. Het advies van de informateur gaat daaraan voorbij en sluit de 2e partij van de gemeente uit.
De VVD Leeuwarden vindt dat een college op dit moment moet kunnen steunen op een coalitie die een brede meerderheid in de raad heeft. Van links naar rechts, waar zoveel mogelijk mensen zich in kunnen herkennen. Dit vooral gelet op alle ontwikkelingen en moeilijke keuzes waar de gemeente Leeuwarden de komende 4 jaar voor komt te staan. Er is bestuurskracht nodig, zeker nu! In het duale systeem is het hebben van een grote oppositie geen must voor een goed politiek en geprofileerd debat, omdat fracties  niet meer aan de leiband van het college lopen.
De VVD heeft in de raadsvergadering van 11 maart jl. en in het gesprek met de informateur aangegeven voor een nieuw collegeprogramma, op de inhoud open de discussie aan te willen gaan met andere partijen. Daarbij zou natuurlijk uiteindelijk wel een liberale inbreng herkenbaar moeten zijn. Het is aan de VVD zelf om dat te bepalen en om dat aan haar kiezers uit te leggen en daarover verantwoording af te leggen. Die VVD-kiezers snappen heel goed dat er compromissen gesloten zullen moeten worden
De VVD Leeuwarden heeft in de afgelopen 4 jaar een positief kritische en constructieve houding gehad. De VVD heeft veel initiatieven genomen, die hebben bijgedragen aan een betere gemeente. De VVD heeft daarbij samengewerkt met verschillende partijen in de raad ongeacht de politieke kleur.
De VVD vindt het dan ook jammer dat er inhoudelijk geen onderhandelingen plaats gevonden hebben. De VVD is van mening dat zij met de meest relevante partijen inhoudelijk goed tot overeenstemming kan komen, waarbij de partijen herkenbaar zouden zijn geweest. Dit heeft de VVD de afgelopen vier jaar ook laten zien, daarnaast hebben PvdA, CDA, PAL/Groenlinks en VVD en PvdA, PAL/Groenlinks, VVD en D66 in een eerder college ook prima kunnen samenwerken.

De VVD Leeuwarden is van mening dat het advies van de informateur niet het beste is voor Leeuwarden en onvoldoende recht doet aan de verkiezingsuitslag. Er is bestuurskracht nodig. Breed draagvlak is daarbij noodzakelijk, zeker in de moeilijke tijden die voor de deur staan en de lastige keuzes die gemaakt moeten worden.