Zorg VVD over verordening eigen bijdrage opvang

Het college vraagt de raad om deze nieuwe verordening eigen bijdrage maatschappelijke opvang en vrouwenopvang vast te stellen. Dat begint voor VVD-raadslid Harry Bevers direct met een belangrijke vraag, omdat de wijziging van de wet nog niet door de 2e kamer is vastgesteld. Hoewel verwacht en gehoopt wordt op besluitvorming op korte termijn, was de wijziging gisteren nog niet voor de komende weken in de 2e kamer geagendeerd. De VVD-fractie snapt alle argumenten om dit snel te doen, maar hierdoor mogen geen risico’s ontstaan.

Kan de wethouder garanderen met een helder Ja of Nee of deze volgorde; namelijk het vaststellen van een verordening voordat de wet is gewijzigd; juridisch waterdicht is en dus geen problemen oplevert?
Verder heeft de VVD nog een aantal inhoudelijke vragen:
Allereerst geeft het college aan dat ze de beleidsvrijheid maximaal heeft benut. Wat bedoelt het college hier mee?
De vergoeding voor nachtopvang en dagopvang zijn buiten de verordening gehouden. Deze bijdrage mag en kan worden geïnd, mits duidelijk aangegeven. Deze formulering (mag en kan) laat ruimte voor onduidelijkheid. De VVD gaat er vanuit dat de vergoeding altijd wordt betaald. Graag een bevestiging hiervan.
Het college geeft aan dat er een mogelijkheid is om indien er verlies door de instellingen wordt geleden ze daar onder voorwaarden een subsidieaanvraag voor kunnen doen. De VVD vindt dat die mogelijkheid voor het krijgen van extra subsidie echt zo beperkt moet zijn dat er sprake is van “Nee, tenzij…”
Verwacht het college overigens dan dat er verlies door de instellingen wordt verwacht, en zo ja, hoe groot schat het college dat dan, en uit welk onderdeel van de begroting wordt dat gedekt?
Uit de stukken en uit nadere informatie lijkt het zo dat de uitvoeringskosten van de nieuwe regeling niet hoger zijn dan de huidige regeling. De VVD fractie wil, gezien de ervaring met de hoogte van uitvoeringskosten in Leeuwarden, daar graag een duidelijk uitspraak over: Kan de wethouder bevestigen dat er aan de invoering van deze verordening geen extra uitvoeringskosten zijn verbonden?

Tenslotte, indien deze regeling meer opbrengt dan dat ze kost, dan gaan we er vanuit dat de resultaten ten goede komen aan de algemene middelen: Leeuwarden geeft immers veel meer uit aan de Maatschappelijke Opvang dan ze van het rijk krijgt uitgekeerd.