WMO: halve waarheden en foute interpretaties PvdA

De PvdA presenteert via de weblog van PvdA-raadslid Eline de Koning een beeld van de laatste raadsvergadering van 2010 over het agendapunt de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Nu interpreteren sommige raadsleden de werkelijkheid van achter hun partijpolitieke bril, maar nu wordt het toch wel heel erg bont gemaakt. Er wordt vertelt over het feit dat de VVD een motie indiende “…om de individuele vergoeding voor vervoer te verhogen…”.  Dat is niet juist, de VVD diende een motie in om de individuele vergoeding minder te verlagen! Minder verlagen dan PvdA-wethouder Florijn van plan is. De PvdA-wethouder stelt voor om het PGB (Persoons Gebonden Budget) te verlagen van € 562,-- naar  € 150,--. De VVD wilde dat beperken tot € 300,--. Enerzijds omdat er anders geen echte keuzevrijheid meer is, maar ook omdat er anders een verschuiving zal gaan plaats vinden naar het duurdere collectieve WMO-vervoer, waardoor de voorspelde bezuiniging nooit gehaald gaat worden.

Bovendien vergeet de PvdA dat de VVD kort  daarvoor had voorgesteld om weer een splitsing in de huishoudelijke hulp in te voeren, met een verwachte opbrengst van ten minste een half miljoen euro. De PvdA-wethouder zegde dit ook toe. Dat de VVD daarvan een gedeelte beschikbaar wilde stellen voor die minder ingrijpende verlaging lijkt de VVD  realistisch.

Verder stelt de PvdA:  “Het voorstel van de wethouder om het openbaar vervoer te verbeteren waardoor mensen met een beperking makkelijker van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken wezen zij [de VVD dus…] van de hand.”  Wellicht moet de PvdA de stukken er nog eens op na lezen, maar een relatie tussen de kwaliteit van het openbaar vervoer en de verlaging van het PGB voor individueel vervoer wordt nergens gelegd.
Het wordt voor de PvdA nog pijnlijker: De VVD heeft namelijk vóór de motie van PAL/Groen links en de PvdA gestemd om op te roepen tot een waarborg voor goede toegankelijkheid  voor mensen met een beperking bij de aanbesteding van openbaar vervoer. Misschien moet men het beeldverslag van de raadsvergadering nog eens terug kijken om te zien wat er nu werkelijk tijdens de raadsvergadering heeft plaatsgevonden.
Dat VVD en PvdA  de gevolgen en effecten van maatregelen anders interpreteren, daar is niets op tegen en de discussie daarover gaat de VVD van harte aan. Maar wel op basis van feiten, niet fictie.