WAT STEMT MIJN RAAD MAAKT GEMEENTERAAD TRANSPARANTER EN TOEGANKELIJKER

De VVD Leeuwarden heeft vandaag een brief (klik hier) gestuurd aan de griffier van de gemeente Leeuwarden met het verzoek om het instrument “wat stemt mijn raad” ook in Leeuwarden in te voeren. Het gaat ook om het verantwoording afleggen aan de kiezers. www.watstemtmijnraad.nl

De opkomst bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart jl. was bedroevend laag. Het was een historisch dieptepunt met 49,9%. En dat ondanks allerlei opkomst bevorderende maatregelen. In 2006 was de opkomst nog 56%. Het is belangrijk dat de transparantie en de toegankelijkheid van de gemeenteraad wordt vergroot. De VVD Leeuwarden denkt dat een instrument als “Wat Stemt Mijn Raad” daaraan kan bijdragen (www.watstemtmijnraad.nl). Verschillende gemeenten doen er al aan mee.
Met “Wat Stemt Mijn Raad” is beter dan ooit het gedrag van gemeenteraadsleden te beoordelen: is een raadslid consequent in woord en (stem)daad? Maakt een partij haar standpunten waar als het gaat om het stemmen? Maar ook: wat betekent een bepaald voorstel eigenlijk? Want van elk in stemming gebracht voorstel vind je een publieksvriendelijke samenvatting. En niet alleen raadsvoorstellen, maar ook moties, amendementen, burgerinitiatieven en initiatiefvoorstellen van de raad vind je er terug.
Wat Stemt Mijn Raad is geïnspireerd op http://ww.politix.nl die het stemgedrag van Tweede Kamerleden inzichtelijk maakt. In Engeland bestaat een vergelijkbaar initiatief: http://www.theyworkforyou.com, ontwikkeld door MySociety.org.
“Wat Stemt Mijn Raad” is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in samenwerking met de gemeenten Almere, Groningen, Enschede en Woerden. Het ICTU-programma Burgerlink is verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en promotie van de “Wat Stemt Mijn Raad”.
De website is op 16 juni 2008 van start gegaan met een zogenoemde beta-versie. In januari 2010 is de tweede release van de website gelanceerd. Geleidelijk hebben steeds meer gemeenten zich aangesloten. Per gemeente, per fractie of per politicus kan het stemgedrag worden bekeken en nagezocht.