VVD: WMO LOKET BEREIKBAAR EN TOEGANKELIJK?

In het onderzoek naar de tevredenheid van de WMO-voorzieningen (WMO = Wet Maatschappelijke Ondersteuning) is de conclusie dat 80% van de (toekomstige) cliënten de weg vindt naar de WMO-voorzieningen. VVD-raadslid Karen Vasbinder vindt dat dit beter moet, 20% is teveel. Het experiment met outreachende cliëntenondersteuning door een WMO-team in Camminghaburen en Wirdum dient eerst besproken te worden in de commissie Welzijn, voordat dit over Leeuwarden uitgerold wordt. De VVD vindt dat de verschillende experimenten,(Omkeer 2.0, Foar Elkoar etc) naast elkaar moeten worden gezet om te beoordelen hoe de raad cliëntondersteuning in Leeuwarden ziet. Het aanschaffen en invoeren van een digitale voorziening (de sociale kaart), waarmee klanten zelf de weg kunnen vinden is ook van groot belang voor de VVD-fractie. De huidige website van de gemeente Leeuwarden over de WMO is niet klantvriendelijk en toegankelijk genoeg. Vooral de contacten met de gemeente over de WMO; zowel digitaal, telefonisch als fysiek zijn nog onvoldoende en daarin moet verbetering komen.