Aandacht voor verkeersveiligheid rondom scholen en in wijken

In het verleden hebben VVD en CDA het initiatief genomen en geld vrij gemaakt voor de verbetering van de verkeersveiligheid rondom scholen. In de meeste woonbuurten is weliswaar een snelheidslimiet van maximaal 30 km vastgesteld, maar het plaatsen van een bord en het aanbrengen van een dubbele streep op het wegdek heeft in de praktijk onvoldoende effect op het veiliger weggedrag. De VVD vindt het belangrijk dat de verkeersveiligheid in met name woonbuurten en rondom scholen integraal wordt aangepakt in de vorm van een breed pakket van maatregelen –zowel fysiek als communicatief -, waarbij effectief de verkeersveiligheid wordt verbeterd. Mobiele snelheidsindicatoren, in straten waar te hard word gereden, kunnen een concrete bijdrage leveren aan het veiliger verkeersgedrag.

Het college wordt gevraagd om een notitie verkeersveiligheid op te stellen met aandacht voor verkeersveiligheid in woonbuurten en – straten en rondom onderwijslocaties. Daarnaast wordt er een budget beschikbaar gesteld voor de aanschaf van vijf mobiele snelheidsindicatoren (DSI), die kunnen worden ingezet in de wijken.

Een motie daarover is aangenomen door de gemeenteraad.