VVD: GROOT VERSCHIL CULTUURMIDDELEN IN BEGROTING EN CULTUURNOTA EN NOG VEEL VRAGEN OVER CULTUURNOTA

VVD-raadslid Aukje de Vries heeft bij de programmabegroting aangegeven dat het verschil tussen de gewenste middelen in de concept-cultuurnota (€ 450.000 structureel en € 450.000 incidenteel voor 4 jaar) en de beschikbare middelen voor cultuur in de programmabegroting (€ 75.000 structureel en € 200.000,-- in incidenteel voor 3 jaar) ontzettend groot is. En dat terwijl het beide stukken zijn die door het college zijn vastgesteld. Er is grote ontevredenheid bij de culturele instellingen en het is ook volstrekt onduidelijk waarvoor de middelen nu ingezet gaan worden. De VVD had hierover graag nog een discussie met de raad over gehad, ook al omdat het college heeft aangekondigd nog met een aanvullende notitie te komen, maar enkele partijen wilden dat niet. Cruciale vraag is: wat is nodig om Leeuwarden als Culturele Hoofdstad te handhaven en ontwikkelen? De VVD wil dat het college met samenhangende scenario's richting de raad komt. De VVD wil verder een duidelijk kader voor de festivals en beeldende kunst/kunst in de openbare ruimte en ook zicht op de koppeling tussen cultuur en economie in de cultuurnota. Daarnaast moet inzichtelijk zijn of en hoe de subsidies voor de kernvoorzieningen (zoals de Harmonie) zich ontwikkeld hebben ten opzichte van de kosten.