VVD-INITIATIEFVOORSTEL VOOR ONDERZOEK NAAR EEN MEER BIJ LEEUWARDEN: IN GOED OVERLEG KIJKEN WAAR WE UITEINDELIJK UITKOMEN

De VVD Leeuwarden heeft onlangs een initiatiefvoorstel gepresenteerd voor een onderzoek naar een meer ten zuidoosten van Leeuwarden. Met het voorstel wil de VVD de recreatieve mogelijkheden in en rondom Leeuwarden vergroten en het (water-)toerisme en daarmee ook de werkgelegenheid bevorderen. Het plan zou ook een bijdrage kunnen leveren aan de waterberging. Alhoewel het idee menigeen in de raad en het college aanspreekt, is er echter ook begrip voor de gevoeligheid in de gemeente Tytjerksteradiel, zo werd er onder andere gesproken van “egeltjes-liefde”. VVD-raadslid Wyb Feddema verzocht het college om de randen op te zoeken in de onderzoeken en discussie over de gebiedsontwikkeling waaraan momenteel wordt gewerkt voor het gebied. Wethouder Marga Waanders: “Wij hebben in de reactie op het initiatiefvoorstel gezegd: het zou op zich fantastisch zijn dat we een meer hadden waar we onze eigen zeilwedstrijden zouden kunnen houden. Dat meen ik ook. Dat vinden we ook.” En “Wat op het grondgebied van Tytsjerksteradiel plaatsvindt dat is in de eerste plaats aan die gemeente, dus laten we dat respecteren en in goed overleg kijken waar we uiteindelijk uitkomen en elkaar goed op de hoogte houden.” Gelet op de gevoeligheid en dit antwoord van het college, heeft de VVD Leeuwarden besloten het initiatiefvoorstel vooralsnog niet door te sturen naar de gemeenteraad voor besluitvorming.