VVD wil SMS-alarm tegen spijbelen voor alle Haagse scholen

VVD-gemeenteraadslid Ibo Gülsen heeft voorgesteld dat alle Haagse ouders direct een SMS-bericht krijgen wanneer hun kinderen spijbelen of te laat komen.

Als scholen ouders - die in het bezit zijn van een mobieltje – gelijk waarschuwen, kunnen spijbelen en schooluitval in Den Haag effectiever bestreden worden. Gülsen deed de suggestie aan wethouder Dekker (Onderwijs) tijdens een commissievergadering.

Gulsen: “Een vroegtijdige signalering van spijbelen is van essentieel belang. Vaak begint schooluitval met spijbelen en te laat komen. En schooluitval maakt weer dat jongeren kansarm worden op de arbeidsmarkt. We moeten daarom van alle middelen gebruikmaken om te voorkomen dat dat gebeurt. Zo’n SMS-alarm is een wake-up call voor ouders. En je wilt toch gewekt worden vóórdat het te laat is?”

De VVD-fractie deed het idee op in de Haagse François Vatelschool. Deze school heeft al goede resultaten geboekt met de sms’jes naar ouders. "Het verzuim is daar met maar liefst 80% afgenomen!"

Persbericht - Den Haag, 18 januari 2007