VVD Leeuwarden wil positief kijken naar garantstelling SC Cambuur

Het college van B&W van Leeuwarden heeft de afgelopen week de raad geïnformeerd omtrent de financiële situatie van SC Cambuur. SC Cambuur heeft de gemeente om een garantiestelling en/of lening verzocht. Het college heeft dit verzoek tot tweemaal toe geweigerd en gezegd dat de gemeenteraad het nu maar moet zeggen.

De VVD Leeuwarden vindt SC Cambuur van belang voor Leeuwarden. De VVD Leeuwarden is daarom bereid positief te kijken naar een garantstelling voor SC Cambuur. Voorwaarde is wel dat over een aantal zaken en vragen eerst nog meer duidelijkheid komt.
Er moet duidelijkheid zijn over de totale financiële situatie en het toekomst perspectief van SC Cambuur. Zo moet er bijvoorbeeld zicht zijn op de begroting van SC Cambuur voor het huidige seizoen, maar ook voor het komende seizoen, maar ook welke mogelijkheden qua sponsoring er nog zijn.
Daarnaast wil de VVD meer weten over de onderhandelingen tussen de gemeente Leeuwarden en projectontwikkelaar Leyten (eigenaar van het Cambuurstadion). Het college van B&W heeft aangegeven geen partij te zijn in de hele kwestie. Maar het college heeft zichzelf sowieso partij gemaakt, door de beslistermijn over de grondaanbieding te verschuiven van 1 oktober 2010 naar 1 februari 2011. SC Cambuur is immers mede financieel afhankelijk van de uitkomst van de onderhandelingen tussen de gemeente en Leyten.
Tenslotte wil de VVD Leeuwarden graag weten hoe SC Cambuur de aanbevelingen van oud-minister Willem Vermeend over de governance structuur van BVO’s gaat implementeren.