VVD LEEUWARDEN TEGEN INZET ERFPACHT ALS MAATREGEL OM WONINGMARKT AAN TE ZWENGELEN

Het college van B&W heeft een Plan van Aanpak van het Platform Woningmarkt gepresenteerd met maatregelen en acties waarmee de lokale woningmarkt aangezwengeld kan worden. De VVD is blij dat het plan van aanpak er nu ligt, maar het heeft wel lang geduurd. De eerste bijeenkomst hierover was al in maart 2009. VVD-raadslid Wyb Feddema vindt dat er ook nog wel heel veel onderzoek in staat en bovendien weinig maatregelen van de gemeente zelf, maar vooral van de andere partijen. De VVD is mordicus tegen de maatregel om erfpacht eventueel als instrument in te zetten. Dat lost niks op, bovendien wordt de financiering van een huis alleen maar moeilijker. De gemeente wil bovendien lobbyen bij het Rijk voor lagere lasten. Maar wat de VVD betreft begint dat bij de gemeente zelf. En daar doet het college niks extra. De VVD vindt dat een slechte zaak, bij de begroting 2010 had de VVD daar een tweetal voorstellen voor gedaan. Maar je zou ook kunnen denken aan het afschaffen van OZB op in aanbouw zijnde woningen