VVD IN HET NIEUWS OVER TWITTER EN YOUTUBE IN VERKIEZINGSCAMPAGNES (NOS)

Twitter en YouTube niet weg te denken bij verkiezingscampagne

Dinsdag 16 feb 2010
Dossier: NOS Net

Lokale partijen zetten volop nieuwe media, zoals Twitter en YouTube, in tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, zo blijkt uit een rondgang van NOS Net. Lokale politici vragen zich echter af of ze grote groepen kiezers bereiken met sociale netwerken. "Ik merk persoonlijk dat Twitter voornamelijk wordt gebruikt door politici, media en bedrijven, minder door de 'burger'," aldus Patricia Wevelkate-Hertgers van de PvdA in Doesburg. Zij heeft 33 volgers op Twitter, de razendsnel groeiende webdienst waarbij gebruikers berichtjes van maximaal 140 tekens plaatsen.
Moderne partij
Ook Paul Vermast van GroenLinks in Dronten (330 volgers) vraagt zich af wie zijn Twitter-berichten nou eigenlijk leest: "Ik kan dat onmogelijk inschatten. Met grote regelmaat ben ik stomverbaasd dat mensen waarvan ik zeker weet dat ze niet twitteren, toch weten wat ik meld op Twitter. Het gebeurt niet veel dat ik echt vragen krijg van onbekende burgers." Zo vertelt hij aan NOS Net, een internetproject waarbij de NOS tijdens de gemeenteraadscampagne een beroep doet op de kennis  en ervaringen van lokale politici.
Sociale netwerksites als Twitter en Hyves, worden om verschillende redenen gebruikt door de lokale partijen. Zo geeft Klaas Neutel, fractievoorzitter van het CDA in Meppel aan dat het een moderne uitstraling heeft: "Het CDA is een moderne partij. Daar horen ook de nieuwe media bij."
Telefoontje
Politici hopen met de inzet van sociale netwerksites voornamelijk kiezers aan te spreken die anders buiten hun gezichtsveld blijven. Aukje de Vries van de VVD Leeuwarden: "Door internet en sociale netwerken wordt het bereik groter. Je bereikt een andere doelgroep dan met andere activiteiten."
Groot voordeel van de sociale media is in elk geval dat ze goed worden gevolgd door de lokale pers. De plaatselijke kranten, huis-aan-huis-bladen en omroepen blijven nou eenmaal van cruciaal  belang tijdens een campagne waarin je veel kiezers wilt bereiken, zo geven bijna alle partijen aan. Zo zegt Hélène Oppatja van de PvdA in Alphen aan den Rijn: "Een pittige uitspraak op Twitter leidt ook al vlug tot een telefoontje van een journalist met publiciteit tot gevolg."
De PvdA Amsterdam heeft gekozen voor een campagne die zorgt dat de straat/vrijwilligerscampagne en de nieuwe media elkaar zo intensief mogelijk ondersteunen. En ze gebruiken een systeem waarmee kandidaatraadsleden goedkoop kunnen onderzoeken wat kiezers denken. Rik Winsemius: "We zetten dus alleen wat op als er behoefte aan is en creëren dus geen peperdure sites waarop niks gebeurt."
Vrijwel alle lijsttrekkers twitteren inmiddels. Sommigen zijn daar pas vlak voor de start van de verkiezingscampagne mee begonnen. Daar tegenover staan lokale politici zoals Marc Hesp (VVD, Menterwolde) en Marc Dubach (D66, Eindhoven) die lang en intensief van dit medium gebruikmaken en daarmee al meer dan 500 volgers hebben weten op te bouwen.
Familie Froger
Een enkeling geeft aan geen tijd te hebben voor sociale netwerken. "Hyves, Twitter en Facebook kosten erg veel tijd die wij als kleine lokale partij eenvoudigweg niet hebben. Wij bedrijven politiek op vrijwillige basis naast ons werk", verzucht Peter Westing van Leefbaar Hilversum.
In de aanloop naar 3 maart doen politieke partijen er alles aan om de aandacht van de kiezer te trekken. Zo gaan veel partijen langs de deuren of delen flyers uit op straat. Bijzonder is dat  de SP Kampen á la de familie Froger in de bijstand ging, een actie die via Twitter en de website te volgen was. Politici stellen zich bijvoorbeeld voor via YouTube-filmpjes, zoals David van Dis van het CDA in Delft.
In het geval van de PvdA in Kampen leidde hun filmpje tot veel hilariteit. De carnavalskraker die ze hadden gemaakt werd opgepikt door het weblog GeenStijl en duizenden keren bekeken. Het filmpje is nu van YouTube gehaald. Standpunten van verschillende partijen worden vaak gekoppeld aan een kaart, zoals te zien bij bijvoorbeeld D66 Breda en Rotterdam. Het CDA zet meerdere vervoersmiddelen in tijdens de campagne. Zo zijn er bakfietsen, scooters en Fiat's 500 ingezet.