Vragen VVD en CDA Leeuwarden over gedoogafspraak Junokade

Op 23 oktober jongstleden heeft de politie een grootscheepse controle gehouden op de Junokade en de toegangswegen daarvan. De politie heeft hierover een bericht uitgedaan met daarin enkele opvallende cijfers. Zo werden op die avond 146 automobilisten bekeurd in verband met snelheidsovertredingen. De hoogst gemeten snelheid was 152 kilometer per uur. Op de N31 werden nog eens 186 snelheidsovertredingen waargenomen. Een latere controle van de voertuigen op de Junokade leverde nog eens 20 bekeuringen op. De Junokade wordt veelvuldig gebruikt om te racen met auto’s. Het trekt automobilisten uit de hele provincie.

Navraag door een journalist van het Friesch Dagblad leert dat er op de Junokade sprake is van een gedoogsituatie. Aan het gebruik van de Junokade door de racers ligt een afspraak tussen gemeente en racers ten grondslag. De gemeente laat het racen toe, de racers houden zich aan de (verkeers)regels. Onze fracties waren niet op de hoogte van het bestaan van deze formele afspraak. De politie handhaaft de afspraak met regelmatige controles.
De controle van de politie op 23 oktober en de eerdere ongevallen die zich op de Junokade hebben afgespeeld, soms met dodelijke afloop, laten zien dat er geen gedragsverandering plaatsvindt bij de racers. Daarnaast beperkt het verkeersonveilige gedrag zich niet tot de Junokade, maar vindt ook plaats op de N31 en de toegangswegen naar de kade. Daarmee worden andere weggebruikers in gevaar gebracht. De racers houden zich eenzijdig niet aan de klaarblijkelijk gemaakte afspraak. De fracties van CDA en VVD vragen zich af of de gemeente zich dan nog wel gehouden zou moeten voelen de gedoogafspraak gestand te doen gezien de situatie. meer >>>