VERMINDERING REGELDRUK IN MONUMENTENZORG POSITIEF

De VVD-fractie vindt het jammer dat er kennelijk 3 jaar oponthoud is geweest om tot dit crisis-programma te komen. Het betreft een versobering, terwijl monumenten van groot belang zijn voor Leeuwarden. Positief is, volgens VVD-raadslid Karen Vasbinder, de vermindering van de regeldruk (vereenvoudiging en verkorting procedures) en verbetering  van de dienstverlening en informatievoorziening. Het voltooien van de gemeentelijke monumentenlijst zal voortvarend opgepakt worden. Eigenaren van deze panden hebben in ieder geval als optie het Leeuwarder Restauratiefonds, een initiatief van de VVD en PvdA. In 2013 vindt de evaluatie plaats van het Leeuwarder Restauratiefonds, Verder ziet de VVD-fractie wel kansen in 70 zojuist ontdekt panden in de Binnenstad met mogelijk laat-middeleeuwse constructie-onderdelen! Ook de automatisering van bestanden en de Cultuur Historische Waardenkaart hebben onze warme instemming. Maar vooral vermindering regeldruk telt.