TOCH 100 AGENTEN MINDER IN FRYSLÂN: WEDEROM SCHRIFTELIJKE VRAGEN LANDELIJKE VVD

November 2009 heeft VVD Tweede Kamerlid Laetitia Griffith schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Binnenlandse Zaken over het mogelijk verdwijnen van 100 agenten bij de Friese politie. Minister Ter Horst heeft de vragen van de VVD inmiddels beantwoord. Laetitia Griffith is nog niet tevreden met de beantwoording en heeft daarom aanvullende vragen gesteld. Uit de beantwoording blijkt namelijk dat het Friese politiekorps wel degelijk met ca. 100 personen krimpt, en het dus ten koste gaat van het blauw op straat. Dit staat haaks op de afspraken met het korpsbeheerdersberaad om de operationele sterkte op peil te houden. Laetitia Griffith wil ook weten op welke wijze en wanneer het regionale van circa 100 personeelsleden bij de Friese politiei concreet landelijk wordt gecompenseerd. Laetitia Griffith: "Het kan haast niet anders dan dat dit ten koste gaat van het blauw op straat. Dat mag wat de VVD betreft niet gebeuren. Ik hoop dat de door minister Ter Horst toegezegde rijksbijdrage van acht miljoen aan de politie Friesland het tekort zodanig afdekt dat er geen inkrimping van het operationele personeel hoeft plaats te vinden. Dat krijg ik graag bevestigd."