TE GAST: THUISZITTEN IS GEEN OPTIE MEER

De VVD is altijd de partij geweest van hervorming, ook als het gaat om de sociale zekerheid. Daar heb je durf en lef voor nodig. Het was toenmalig staatssecretaris van sociale zaken Mark Rutte die de algemene bijstandswet heeft omgebouwd tot de huidige Wet Werk en Bijstand (WWB). En met succes. Van links tot rechts is iedereen blij met de nieuwe wet en de mogelijkheden die dit biedt. Het is een wet met duidelijke prikkels voor mensen richting werk. De gemeenten kregen meer verantwoordelijkheid. Het zogenaamde “granieten” bestand daalde indrukwekkend. Helaas heeft het laatste Kabinet belangrijke onderdelen terug gedraaid. Zo is de sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders met jonge kinderen vervallen, waardoor ze weer lange tijd uit het arbeidsproces kunnen blijven. De vroegere WAO werd onder de VVD ook omgebouwd tot een nieuwe arbeidsongeschiktheidswet WIA met nog maar een fractie van de instroom. Van de herkeurden kon het overgrote deel weer aan de slag. meer >>>

Dit opiniestuk van Betty de Boer (nr. 10 VVD-lijst 2e kamer) en Aukje de Vries (nr. 42 VVD-lijst 2e kamer) als Te Gast in de Leeuwarder Courant van 4 juni 2010.