SUCCESVOLLE VVD-EXPERTMEETING CULTUUREDUCATIE: START OPEN EN BREDE DISCUSSIE

Op 1 oktober 2010 organiseerde de VVD Leeuwarden een drukbezochte en succesvolle expertmeeting over cultuureducatie. Hopelijk is het een start van een open en brede discussie over cultuureducatie in Leeuwarden.

Een drietal experts gaf hun mening en visie op cultuureducatie.

Tijdens de expertmeeting Cultuureducatie zijn door Jan Brands van de Kunstconnectie (branchevereniging Kunst en Cultuureducatie) een aantal effecten van cultuurbeoefening benoemd. Cultuureducatie bestaat uit: kennismaking, educatie en participatie. Educatie wordt al voor een groot deel aan de markt overgelaten. De andere 2 vormen laten zich niet deconcentreren.In het Utrechts model is het cursorisch onderwijs kostendekkend, en betaalt de gemeente de huisvesting. In het Culturele Loopbaan (BMC) model betaalt de gemeente de kennismaking en wordt de subsidie gefaseerd fagebouwd.Door de bestaande structuur te ontmantelen ontstaan vele onomkeerbare zaken: hoge frictiekosten, juridische problemen, gebrek aan regie en kruisbestuiving en kwaliteit, onvoldoende marktwerking,  vraaguitval minder draagkrachtigen.Wat Leeuwarden nodig heeft is een infrastructuur, die met visie en strategie wordt neergezet.  Wat kan beter? Samenwerking, echt ondernemerschap, meetbare afspraken. Kortom een innovatief en eigentijds kunsteducatiebeleid!

Willy Bergsma heeft als zelfstandig ondernemer veel ervaring met Cultuuronderwijs in Leeuwarden. Dit onderwijs bestaat uit: media, erfgoed en kunsteducatie.
Overheid ondersteunde met:  regeling versterking  cultuureducatie. Hiertoe functioneert de Interne Cultuurcoordinator (ICC’er). De brede scholen versterken dit.
Voorwaarden voor een kwalitatieve inhoud zijn: organisatie school en partners en faciliteiten en financiën op orde. Kunstmenu is voor alle basisschoolleerlingen op de instellingen in de stad.
Doc C (Camminghaburen)voorbeeld van projecten in de wijken op de scholen. Talentontwikkeling van individuele kinderen wordt ook vanuit Parnas aangeboden.

Tenslotte sprak Eva Kleeman met name over de doelstellingen van de BV Cultuur: uitplaatsen subsidieproces, productiebureau, back-office organisatie culturele instellingen.
Het BV Cultuur Deventer- onderzoek uit 2003 gaf de volgende problemen: brancheverenigingen verschillend, uiteenlopende arbiedsvoorwaarden, verschillende bedrijfsprocessen en bedrijfscultuur.
Met name vanwege de participatie van vrijwilligers en andere (open source) ICT- oplossingen. Motivatie en inventiviteit verzwakt dan, terwijl je talent moet ontwikkelen en koesteren.
Citaat Regeerakkoord Rutte Verhagen 2010: Actieve cultuurparticipatie blijft ook van belang, met name de beoefening van amateurkunst en volkscultuur en bibliotheekbezoek.
Citaat Regeerakkoord Balkenende IV: Cultuureducatie brengt jongeren in contact met onderliggende waarden in de samenleving, historische lijnen, en leert ze om kunst te waarden en te beoordelen.
Andere opties: natuurlijke afvloeiing personeel, personeelsstop, kostenverhoging consumenten, kosten voor ruimtes in rekening brengen. ZZP-docenten bieden lessen aan. Bijdrage aan kind door middel van vouchers.
Voordeel centrale lokatie: herkenbaarheid, vindbaarheid, stedelijke uitstraling, economische meerwaarde. Geen ingewikkelde logistiek. Van Parnas een cultuureducatief bedrijfsverzamelgebouw maken?

Tijdens de vragenronde kwamen de kreten: cultuurcoach, cultuurmakelaar, kunstmakelaar etc. aan bod. Als u meer informatie wilt, stuur dan uw e-mail gegevens naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..