STUDENT@LERT: MEER AANDACHT VOOR VEILIGHEID EN STUDENTEN

In de afgelopen periode heeft de VVD-fractie al regelmatig contact gehad met het college over de problemen op het terrein van veiligheid rondom enkele studentensociëteiten. In Groningen is recent Student@lert ingevoerd door de politie, zie de bijlage. Stappende studenten in Groningen kunnen via het nieuwe Student@lert mishandelingen melden bij de politie. Als je lid wordt van Student@lert krijg je mailtjes van de politie die voor studenten van belang kunnen zijn, bijvoorbeeld over inbraken in studentenhuizen. Ook wil de politie er getuigenoproepen mee versturen. En dan voorzien ze je ook nog van nuttige tips over waar je bijvoorbeeld een goedkope fiets kan kopen. Maar de politie hoopt ook informatie van de studenten terug te krijgen. Het is een hele makkelijke manier om met de politie te kunnen communiceren. Zo zouden ze de politie kunnen inlichten als er bijvoorbeeld iemand wordt mishandeld in een uitgaansgebied. De VVD Leeuwarden ziet een meerwaarde in Student@lert omdat het niet alleen maar gericht is op opsporing. Het past ook in het streven naar meer communicatie met jeugd/studenten, zoals plaatsvervangend korpschef Max Daniels onlangs aangaf in een interview op Omrop Fryslan TV. De VVD Leeuwarden heeft daarom de volgende vragen gesteld aan het college. meer >>>

.