Stadsmarketing: bundeling budgetten en 1 wethouder

Goede marketing is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de stad. In de programmabegroting 2011 worden weliswaar opnieuw middelen beschikbaar worden gesteld voor stadsmarketing. Maar er is ook een versnippering van middelen voor marketing en promotie over verschillende beleidsterreinen en projecten ook middelen voor marketing en promotie. De beschikbare middelen voor marketing en promotie kunnen meer effectief ingezet worden door bundeling van de middelen vanuit één samenhangend concept, visie en opdracht. Marketing Leeuwarden vervult een belangrijke rol bij de promotie en marketing van de stad en heeft draagvlak in de stad (als adviseur en uitvoerder). Marketing Leeuwarden heeft de afgelopen jaren de stadsmarketing goed vorm gegeven en heeft kennis en ervaring (opgebouwd).

 
Gebleken is dat voor de komende jaren er meer regie, focus en concentratie moet plaats vinden, in nauw overleg met de stakeholders. Terwijl de hoeveelheid middelen in de toekomst waarschijnlijk lager zullen zijn dan op dit moment door het verminderen van de externe inkomsten c.q. subsidies. De VVD vindt het belangrijk de ingezette lijn te continueren. Dit kan door de beschikbare en nieuwe middelen gericht en samenhangend in te zetten. Eén wethouder in het college aan te wijzen die coördinerend eindverantwoordelijk is voor stadsmarketing, promotie en communicatie Samen met PvdA en CDA heeft de VVD daarvoor een motie ingediend bij de begroting 2011, die door de gemeenteraad is aangenomen. Het college wordt gevraagd een plan te maken, waarin aandacht is voor  concept, visie, rol- en taakverdeling gemeente - Marketing Leeuwarden, stakeholders, samenwerking met Marketing Friesland.