Slim met energie en water: inzetten op energiebesparing

VVD-raadslid Karen Vasbinder begrijpt niet dat er alleen maar wordt gekozen voor zonne-energie en watertechnologie voor de eerste doelstelling: 500 banen in 2015. Om economisch rendement te genereren zijn aardwarmte, restwarmte-gebruik  en biomassa door mestvergisting ook zeer belangrijke thema’s.

Daarnaast mist de VVD-fractie in het plan van het college de samenwerking met de Provincie Fryslâm. Waarom hebben zij de Verklaring van Leeuwarden niet getekend? De VVD-fractie legt de nadruk op energiebesparing en duurzaam renoveren met de gemeente als eerste klant en aanjager.

Het leefklimaat zal verbeteren. Dit dient de gemeente Leeuwarden zichtbaar en meetbaar te maken voor bedrijven, bewoners en bezoekers. Energieverbruik kan wel wat minder, toch?

Natuurlijk wil de VVD Leeuwarden het gebruik van alternatieve energiebronnen bevorderen, maar niet meer dan de landelijke eisen. Zo blijkt dat Leeuwarden in 2020 niet (geheel) onafhankelijk kan zijn van fossiele brandstoffen! En inzetten op een lokaal energiebedrijf is geen overheidstaak.