Komst regionale opvanglocatie bij de vliegbasis

Van spoeddebat, naar extra raadsvergadering, naar motie van afkeuring

De afgelopen 2 weken spraken we in de gemeenteraad weer meermaals over de Regionale Opvang Locatie (ROL) die bij de vliegbasis moet komen. En niet voor de eerste keer ging het daarbij niet over de ROL zelf, maar vooral over vertrouwen en over de vraag of het college de raad al dan niet volledig en juist heeft geïnformeerd.

Het is een patroon sinds 2022, waarin elke keer de rituele dans van beterschap wordt gedaan. Maar keer op keer blijft een excuus niet lang hangen. Het heeft ons als VVD fractie al in meerdere debatten boos gemaakt. En elke keer hopen we op verbetering en wederom blijkt hoop uitgestelde teleurstelling. Dit college overlegt pas stukken als ze betrapt wordt.

Wat ging hieraan vooraf?

Burgemeester Buma stuurde deze zomer, naar aanleiding van de herhaaldelijke bezwaren van Defensie tegen de permanente bewoning op het perceel waar de opvang gerealiseerd wordt, nog een brief naar het ministerie van Defensie en het ministerie van Asiel en Immigratie. Hij wilde van de twee ministeries een eensgezind standpunt over de komst van een opvang. De deadline voor de reactie was 1 september.

De pers en de raad hebben meermaals gevraagd voor en na de deadline of er al een reactie was van de ministeries. Het college gaf herhaaldelijk aan dat er geen reactie was.

Dit bleek echter niet waar. Een brief van 28 augustus is namens defensie, in afstemming met het ministerie van Asiel en Migratie, al naar Buma gestuurd. Hier was de Raad niet van op de hoogte gebracht. Via de berichtgeving in de media, kwam deze brief uiteindelijk naar buiten.
Het gezamenlijke standpunt: Defensie wil meewerken aan de komst van een regionale opvanglocatie, maar wil niet dat er op die locatie permanente bewoning komt. Met andere woorden, het is dus helder wat het standpunt van het Rijk is.

De VVD heeft, net als de andere oppositie fracties, grote problemen mee dat de brief en andere correspondentie/informatie – waar om gevraagd is – niet gedeeld is met de gemeenteraad. En daarmee is de raad onjuist, onvolledig en ontijdig zijn geïnformeerd.

Dit college heeft de Raad niet volledig geïnformeerd door te stellen dat er geen reactie vanuit het rijk was. Dit college heeft de raad cruciale informatie achterwege gehouden door het niet verstrekken van deze cruciale brief en vol te houden dat er geen reactie was.
Dit college heeft haar niet opgesteld als een betrouwbare partner richting het rijk, door zo koud een constructieve brief vanuit beide ministeries af te serveren, zonder enige inhoudelijke reactie.

Dit college ondermijnt systematisch de positie van de Raad op dit dossier. Door informatie achter te houden, niet te delen of onjuist te delen. En voor wie of wat. Is het tactiek of is het onkunde. Vertrouwt het college de raad niet of is er weinig lerend vermogen?

In het debat was de Raad aan zet waar zij de grens trekken. En wat de VVD betreft was dit de laatste keer. De gele kaart was als in 2022 op hetzelfde dossier.

Na een kort tumultueus debat en verwijten over en weer was het burgemeester Buma die de raad twee opties gaf. ,,Als u zegt dat er gelogen is dan kunt u uw conclusies trekken. Als er valt te praten, dan kunnen we een goed debat voeren.”

Motie van afkeuring

Tegen het college van Leeuwarden is woensdagavond daarom dan ook een motie van afkeuring ingediend. Dit gebeurde door alle zes oppositiepartijen, omdat we gezamenlijk vinden dat de raad niet goed, onvolledig en niet juist is geïnformeerd over de vestiging van een opvang voor vluchtelingen in de stad.

Een motie als deze dienen we als VVD fractie niet zomaar in. We hebben ons hier ook lang over beraden. Maar als je constateert dat we constant verzanden in woordenspelletjes, semantische discussies en er geen proactieve bereidheid is vanuit het college om ons te voorzien in de behoefte van informatie, dan was dit nu voor ons de grens.

De Raad heeft recht op alle informatie die zij zelf nodig acht om haar controlerende taak uit te voeren. Het is niet aan het college om te bepalen of te interpreteren, wat zij nodig acht om ons te voorzien van informatie.

Het vervolg

Intussen moet de gemeenteraad nog steeds een verklaring van geen bezwaar afgeven over de bouw van de ROL en blijft het college op het standpunt staan dat er nog steeds geen eensluidend antwoord is van het Rijk. Binnenkort praten we als raad en college weer verder over de opvanglocatie.

Woordvoerder – Marcel Visser, Fractievoorzitter