Beleidskader mobiliteit - bijsturen en op de rem trappen

Onlangs behandelden we in de raad het beleidskader mobiliteit 2040. In dit beleidskader staat beschreven hoe het college aankijkt tegen mobiliteit in 'het Leeuwarden' van de toekomst. Het bevat een aantal zaken waar de VVD eerder om heeft gevraagd zoals verbeterde fietsparkeergelegenheid in het centrum. En het streven om de verkeersveiligheid te verbeteren is natuurlijk ook positief. Het is echter ook een ingrijpend plan waarvan wij ons afvragen of, ondanks de geboden inspraakmogelijkheden, onze inwoners zich realiseren wat er allemaal op hun afkomt. Een inspreker gaf bijvoorbeeld al aan dat de opkomst bij de voor de inwoners georganiseerde mobiliteitscafés hem tegenviel. In de aanloop naar het debat merkte de fractie in gesprekken met inwoners dat ze niet bekend waren met bijvoorbeeld het voornemen om in alle blauwe zones betaald parkeren te introduceren en om de Stationsweg af te sluiten voor doorgaand verkeer. 

 

Radicale oplossingen en op sommige plekken in het document ook een radicale toonzetting. Neem nou de zinsnede "In de bestaande en nieuwe wijken wordt deelmobiliteit in wijkhubs gestimuleerd om het autobezit te verminderen." Je zou het neo-communistisch kunnen noemen. Wat ons als liberalen betreft bemoeit de gemeente zich niet met het bezit van onze inwoners. De voorgestelde knip in de Stationsweg werd overigens in 2021 door het college nog beoordeeld als niet haalbaar in verband met te verwachten sluipverkeer en zware belasting van routes elders in de stad. De wethouder had geen overtuigende uitleg wat er aan die situatie is veranderd. De wethouder kon wat ons betreft ook niet goed beargumenteren waarom in alle blauwe zones in 1 keer betaald parkeren wordt geïntroduceerd en niet bijvoorbeeld alleen in wijken waarvan bekend is dat er overdag veel werkenden hun auto langer parkeren dan is toegestaan.

Verder maken wij ons zorgen over de gevolgen voor de ondernemers in de binnenstad en de Schrans. Verliezen zij omzet door het afsluiten van het Zuiderplein voor verkeer van en naar de Schrans? Of door het slechter bereikbaar worden van de parkeergarage bij de Oldehove door het afsluiten van de Groeneweg? Of door het hanteren van een autoluwe binnenstad als doel op zich?  Let wel: Op dit moment wordt in het centrum van Drachten al meer omzet gemaakt dan in het centrum van Leeuwarden. Lijkt ons voldoende aanleiding om geen nieuwe belemmeringen op te werpen voor onze ondernemers. En waarom zou je onze ondernemers op kosten jagen door het invoeren van een zero-emissie zone?  Wacht eerst maar eens af wat de invoering van dergelijke zones oplevert in steden die volgend jaar zo'n zone introduceren en zorg eerst maar eens voor voldoende laadvoorzieningen in de gehele stad. Eventuele elektrische busjes van ondernemers moeten immers ook weer dichtbij hun woning kunnen worden opgeladen.

We hebben vraagtekens bij een aantal aannames in het plan. Allereerst de aanname dat P&R Stadsrandhubs een deel van het autoverkeer naar de binnenstad zullen opvangen. In Eindhoven is in 2021 voor 20 miljoen een dergelijke P&R garage neergezet en tot op heden staat deze doorgaans grotendeels leeg. 

In het beleid staat ook de aanname dat een deel van het autoverkeer zal "verdampen". Wij hebben nog nooit een auto zien verdampen en verwachten eerder dat bezoekers zullen uitwijken naar een beter toegankelijke stad in de regio. Ook vinden wij dat als je de wandelaar op 1 zet dat je dan ook serieus werk moet maken van de staat van de stoepen in onze gemeente. Zowel in de binnenstad als in de wijken en dorpen. Daar worden wel extra middelen voor vrijgemaakt maar wij vragen ons af of de gemeente wel voldoende zicht heeft op de problemen die er zijn. In antwoord op vragen van de FNP vorig jaar gaf het college aan dat er 2-jaarlijks worden geïnspecteerd. Als we kijken naar hoe slecht de stoepen erbij liggen in de gemeente dan is dat of niet vaak genoeg of er wordt te weinig gedaan met de beschikbare informatie. 

We stemden gezien het bovenstaande tegen het radicale beleidskader maar hebben wel een poging gedaan om bij te sturen door het indienen van:

  • een amendement tegen afsluiting van de Stationsweg en de Groeneweg voor doorgaand verkeer
  • een motie om eerst een pilot te doen met het invoeren van betaald parkeren in een aantal zones waar veel overlast is
  • een motie “geef de raad een rem” om de raad een stem te geven bij de uitvoeringsplannen die uit dit beleid volgen. 

Alleen de laatste motie werd aangenomen, bijna raadsbreed omdat 1 raadslid per ongeluk tegen stemde. Verder hebben we moties gesteund om eerst meer onderzoek te doen voordat de plannen voor de Schrans verder worden uitgewerkt. Waarbij vooral ook de wensen van ondernemers en andere betrokkenen mee moeten worden genomen. Bijsturen en op de rem trappen dus, omdat voor de VVD bij mobiliteit de belangen van de automobilist net zo zwaar wegen als die van de fietser en de wandelaar.

Woordvoerder - Petra van der Sloot