Maatregelen tekorten jeugdzorg + Jeugdagenda 2024-2026

In maart hebben we een debat gevoerd over de aanzienlijke tekorten in de jeugdzorg, destijds geraamd op in totaal 11 miljoen euro. De wethouder beloofde toen dat bij de presentatie van de nieuwe jeugdagenda concrete maatregelen zouden worden gepresenteerd om deze kostenoverschrijdingen aan te pakken. Inmiddels zijn zowel de herijkte jeugdagenda als een bijbehorende brief met maatregelen gepresenteerd, maar helaas blijkt dat deze maatregelen waarschijnlijk niet zullen leiden tot een oplossing voor de tekorten.

De voorgestelde maatregelen, zoals verbeterd contractmanagement met zorgpartijen en doorontwikkeling van de huidige strategie, blijken voornamelijk een voortzetting van het bestaande beleid zonder duidelijke, nieuwe acties. De wethouder heeft aangegeven nog steeds niet precies te weten wat de tekorten zullen zijn en kan de effecten van de voorgestelde maatregelen niet voorspellen. Kortom, het college tast in het duister wat betreft het tegengaan van de gigantische tekorten

De VVD-fractie maakt zich zorgen over de aanhoudende tekorten en de ondermaatse aanpak van het probleem. We missen duidelijke maatregelen en een heldere strategie die de financiële overschrijdingen daadwerkelijk kunnen beheersen. Eerder hebben wij al verregaande maatregelen voorgesteld, waaronder de oprichting van een regieteam dat beter kan sturen op kosten en toegang tot jeugdzorg en het Jeugd Expert Team (JET) kan vervangen. We geven het huidige Jeugd Expert Team nu een gele kaart en stellen een termijn van een jaar vast om significante verbeteringen te realiseren. Indien er geen substantiële vooruitgang is, zullen wij overwegen om een motie in te dienen om de gemeentelijke toegang tot jeugdzorg grondig om te bouwen en te verbeteren.

Ondanks deze zorgen steunen wij de jeugdagenda. Deze agenda sluit aan bij onze standpunten over preventie en integrale zorg. Het plan legt de nadruk op het vroegtijdig signaleren van problemen bij jongeren en het bevorderen van een goede samenwerking tussen zorgverleners, onderwijsinstellingen en andere betrokkenen. Door deze aanpak hopen wij zwaardere vormen van jeugdzorg te voorkomen. De focus van de agenda op normalisatie, het vermijden van onnodige labelvorming en het betrekken van de gehele gezinssituatie sluiten aan bij ons streven om hulp zoveel mogelijk op maat te bieden.