European Youth Capital; Het excuus om het gemeentelijk falen te maskeren.

De jeugd heeft de toekomst. En het college heeft de VVD altijd aan haar zijde gevonden als het ging om jongerenparticipatie, een leuk feestje of festival voor jongeren of bij inhoudelijk initiatieven om jongeren te ondersteunen. Als VVD hebben we ons ook altijd hard gemaakt om jongeren een stem te geven bij beleidsthema’s die hun raken of bezig houden. Zij weten het beste wat ze nodig hebben.

Op 22 februari 2023 stond het artikel Wordt Leeuwarden in 2028 EYC al in de LC. Voor Leeuwarden zou dit een middel zijn, niet een doel op zich. Aldus de gemeente zelf.

Als je na anderhalf jaar, maar met deze summier brief komt, nog geen commitment hebt van het veld of er gesprekken mee hebt gevoerd. Dan ben je niet aan het dromen, maar dan lig je te slapen.

De aanvraag ontbreekt aan concrete doelstellingen & nergens de overtuiging waarom we dit zouden moeten willen doen. Er bekruipt bij de VVD het gevoel dat na 10 jaar het weer eens tijd werd voor een titel. Kop of munt. Wordt het European Green capital of doen we European Youth Capital. Of had het ook European innovation capital kunnen zijn. Misschien was European Murral Capital ook wel leuk geweest. Het is kop geworden. EYC

Een titel zo de bekroning van succes moeten zijn en niet een doel op zich om het gebrek aan succes te maskeren. Kosten van de titel en de uitvoering; minimaal 7 miljoen euro gemeenschapsgeld.

Het is eigenlijk treurig. Een debat met uiteindelijk maar 6 partijen, een startbijeenkomst dat meer op een uitje voor ambtenaren leek en bijna geen aandacht van de media voor wel of geen European Youth capital. Partijen voelen zich niet gehoord, jongeren voelen zich niet vertegenwoordigd. Arcadia 2028 lijkt leidend te zijn, niet de jongeren. En zo wordt het toch een doel op zich.

Om nu te zeggen dat het leeft en gedragen wordt. En als je niet gelooft, geen luchtkastelen wilt bouwen of vertrouwen hebt in een te summiere brief van het college (dat dus eigenlijk niet besluit rijp is), dan zal ik vast zuur zijn. Het college kan haar zelf en alleen haar zelf aanrekenen, dat er nu al zo een smet zit op het willen behalen van de titel.

Zeker wanneer we ons realiseren dat we het veld van jongerenparticipatie en het uitvoering geven er van bijna geen cent waard gunnen. 2023 is men verkennend gestart. Op geen enkel moment is de thermometer er ingehouden wat de Raad er van vindt of wat het werkveld er van vindt. Allerijl wordt nu gezocht naar commitment richting het opstellen van het bidbook. Een valse start.

Over 4 jaar gaan we iets doen wat goed moet zijn voor jongeren. Dat versterkt wat we al hebben en een oplossing moet bieden voor veel uitdagingen waar we als gemeenteraad of zelfs de 2e kamer geen oplossing voor heeft kunnen forceren. Dat is wat de VVD betreft geen basis om 7 miljoen euro op weg te zetten.

Durf te dromen. Maar durf ook vandaag te leven en blijf wakker. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Waarom later als de toekomst nu al is. Waarom niet verstevigen van wat je al hebt, in plaats van zoeken naar iets wat je niet hebt om een ambtelijke DNA verandering te realiseren.

De VVD is dan ook tegen de kandidatuur voor EYC. Maar om wel gericht aan de slag te gaan met onze jongeren dienen we zelf een plan in. En nu jij, Samen aan de slag

Niet 2028 maar 2025. De jongeren aan stuur, met dezelfde ambities als ook benoemd richting het bidbook. Aan de slag met dezelfde uitgangpunten zoals die ook zijn benoemd in de fondsaanvraag. Met dezelfde doelen is ons alternatief ook passend langs het toetsingskader van de fondsen.

Een alternatief. Voor jongeren, door jongeren, met jongeren. Met instellingen, organisaties en maatschappelijk middenveld ten doel het versterken het jongeren klimaat & de participatie van en door jongeren. En zorg dragen voor een (blijvende) plek voor sociale verbinding van jongeren. Niet pas in 2028 maar nu. Dit alles met “maar” een budget van een tiende van de raming van EYC. 700.000 euro.

Zet dat eens weg in de tijd. Dit voorstel kan je dus 10x herhalen. En betekent dat we bijna een hele generatie jongeren kunnen laten participeren, dromen maar bovenal bijdragen aan het zelf realiseren.

Uiteindelijk steunde de gehele oppositie ons voorstel, maar heeft de coalitie haar machtswoord gesproken en tegen gestemd. En gekozen voor de route om European Youth Capital te worden