Vaccineren is dé weg uit de Coronacrisis!

Als VVD vinden we het belangrijk dat we de coronapandemie zo snel mogelijk onder controle krijgen en de gevolgen voor de gezondheid, economie en welzijn zoveel mogelijk beperken. Dé weg uit deze coronacrisis en het controleren van de coronavirus is allereerst ons goed aan de basisregels houden (1,5 meter afstand, handen wassen, etc.) en daarnaast is het vooral ook vaccineren. Het vaccinatieprogramma begint aardig op stoom te komen. De planning is dat begin juli alle Nederlanders boven de 18 jaar minimaal 1 prik hebben gehad. Daarbij blijven we afhankelijk van de leverantie en productie van de vaccins. Er zijn op dit moment ongeveer 8,6 miljoen prikken (totaal 1e en 2e prikken) gezet.

Begonnen is met de groep meest kwetsbaren in ons land. De GGD is begonnen met de groep 65+ en de medische hoog-risicogroepen, daarbij werkt men van oud naar jong. De zorgmedewerkers die in de frontlinie staan zijn ook gevaccineerd, onder meer door de ziekenhuizen. Voor de zorgmedewerker zijn recent meer vaccins beschikbaar gesteld. De huisartsen zijn begonnen met het vaccineren van de groep 60 – 64 jaar. Inmiddels is de GGD ook begonnen met het vaccineren van de risicogroep beneden de 60 jaar, ook wel de griepprik doelgroep genoemd, en de gewone 60 minners, wederom van oud naar jong. Mensen willen graag weten wanneer ze aan de beurt zijn voor een prik. Dat kan iedereen checken op de deze website.

En het is volstrekt begrijpelijk dat mensen vragen hebben over de vaccinatie. Op de website van RIVM staat ook een goed overzicht van de vragen en antwoorden die veel voorkomen. En vraag anders de (huis-)arts!

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je omgeving! Want alleen zo krijgen we het coronavirus onder controle en kunnen we stapje voor stapje weer meer ruimte krijgen en de maatregelen verder versoepelen.

Aukje de Vries (VVD woordvoerder zorg en Corona