Afscheid Serge - We'll meet again

We wisten dat er ooit een einde zou komen aan Serge zijn periode in de Raad. Maar dat het in december al kwam, overviel ons toch wel een beetje. Hoe snel Serge zijn vertrek aankondigde, hoe lang het afscheid in de Raad geduurd heeft. Corona maakt het toch raar dat we nu, na al die jaren samenwerken, digitaal afscheid van Serge hebben moeten nemen. En dat hij met een muisklik bij ons weg is.

Bijna 11 jaar is Serge onderdeel geweest van deze Raadsarena in Leeuwarden. Geflankeerd door een bonte stoet aan fractiegenoten.

Er gingen wat wenkbrauwen de hoogte in toen Serge in 2010 toetrad tot de gemeenteraad van Leeuwarden. Zijn verschijning was nou niet direct wat je van een prototype VVD’er zou verwachten. Jassen met bontkragen, fleurige gebloemde jasjes en pakken met, laten we zeggen, een tikje exotische uitstraling. En bovendien met een voorliefde voor bijzondere schoenen, lang voordat Hugo de Jonge ook maar een idee had dat je je daarmee kon onderscheiden. Geen jasje-dasje type, zoals menigeen dat zou verwachten.

Zijn voorliefde voor grote en vooral snelle auto’s met bij voorkeur 6 of 8 cilinders, compenseerde een klein beetje het beeld als vertegenwoordiger van ‘de asfaltpartij’.

Anders dan anders. Dat was bijvoorbeeld ook de bijdrage aan zijn eerste algemene beschouwingen als fractievoorzitter: die begon niet met standaard “Voorzitter, de VVD…” maar met een filmpje van één van zijn idolen, Michael Jordan “Dare To Fail”. Met als centrale boodschap: Als je succes wilt hebben, moet je durven fouten te maken. Een boodschap die we ons hier in dit huis misschien nog steeds ter harte zouden moeten nemen.

Maar hij kon ook samen met partner in crime, Harry Bevers, als spreekwoordelijke Waldorf en Stadler uit de Muppetshow uitermate verstorend zijn. Vanuit de raadsbankjes, konden college en collega’s regelmatig rekenen op commentaar, kwinkslagen en opmerkingen. Vanzelfsprekend net voldoende hoorbaar voor collega’s, soms tot ergernis en wanhoop van de voorzitter.

Binnen en  buiten de fractie werd het duo Hollander en Bevers dan ook vaak betiteld als Bep en Toos: elkaar versterkend in het creëren van een zeker chaos en wanorde in de zijlijn. Maar altijd zeer serieus als het ging om de politieke realiteit in Leeuwarden.

Serge is een liberaal in hart en nieren, creatief in het bedenken van oplossingen, zoekend naar vernieuwing en altijd bereid om te luisteren naar jouw verhaal. Zelfs niet te beroerd om soep te brengen bij journalisten.

Hij  gaf kleur aan zichzelf, de fractie en kleurde onze gemeente; ook letterlijk. In 2013 met het regenboogzebra tegen homofobie. Ik ben nog nooit met zo een grote fohn s’avonds laat aan de slag gegaan. Of wat te denken van Writers block, met hoeveel grafittiekunstenaars heb jij onze gemeente niet mooier gemaakt.

Serge af ruimte en het vertrouwen aan jong talent. Pakte de voorgrond, maar wist ook wanneer hij een ander moest laten shinen. Gelooft in jong talent en de zag de fractie ook als kweekvijver. Ik heb het stokje van je mogen overnemen & Geu is klaar voor zijn eerste periode als raadslid.

Hij koos voor verbinding en de samenwerking waar het kon. Niet alleen voor de schermen bijvoorbeeld met het initiatiefvoorstel  'op weg naar een veiliger Goutum', wat ook nog een taart van Thea Koster opleverde. Maar ook achter de schermen zoals bij de aankoop en het proces rondom de Blokhuispoort.

Met ziel en zaligheid heeft hij zich ingezet voor een vrijer ondernemers klimaat in Leeuwarden. Wat is het toch fijn dat ondernemers nu zelf de keuze hebben om op zondag hun deuren te openen. En dat de straat weer van de ondernemers is om gezamenlijk te bepalen hoe ze de ruimte willen benutten.

Maar gaf  ook zelf het voorbeeld, bijvoorbeeld met NIEUW!; ons campagnepand in 2013. Mijn eerste samenwerking met jou. Bloed zweet en tranen maar wat waren we trots op het resultaat.

Dit pand was niet alleen voor  de VVD, maar voor alle Leeuwarders. Een pop-up store waar ruimte was om te ondernemen, te exposeren, te studeren en om elkaar te ontmoeten. Een plek om je dromen achter te laten, met de minister president te eten en om met Tumba aandacht te vragen voor het TeFolletromke.

Naast Bente heb je nog een grote liefde. Naast vervend bezoeker was je ook een groot pleitbezorger voor festivals en (ver)nieuwe(nde) kunst en cultuur. Hoe mooi is het dan dat je nu bij het poppodium neushoorn een nieuw hoofdstuk bent begonnen.

Misschien wel even bijzonder als je komst in de Raad, is ook wel het afscheid. In een coronapandemie een digitaal afscheid. Geen zoen, geen hand en geen knuffel. Voor nu is de politiek klaar, een terugkeer ergens in de politiek sluit ik niet uit, maar voor nu blijf hij gelukkig wel in Leeuwarden.

Serge, namens de fractie dank voor je onvoorwaardelijk steun, het geven van ruimte, het vertrouwen, je coaching en je vriendschap. Je bent er nog steeds als we je nodig hebben of gewoon gezellig omdat het kan. Voor de laatste keer kan ik tegen je zeggen; Ennnnn door….

Blijf het leven kleuren.

Marcel Visser