VVD wil verruiming terrassen doorzetten

Corona treft onze economie hard. Ondanks dat Nederland het beter doet dan veel andere landen is ons bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten.

Het aantal faillissementen in Nederland stijgt dit jaar door Corona waarschijnlijk met 34 %. Het is daarom alle hens aan dek om de effecten lokaal te beperken. De VVD Leeuwarden wil dat de ondernemers alle ruimte krijgen om hun omzet weer goed te maken en vraagt daarom het college om een beetje langer meer ruimte op het terras toe te staan.

Leeuwarden, 1 september 2020

Geachte College,

Op 20 april jl. stelden we vragen aan het college om de inzet voor lokale ondernemers te vergoten. We stelden hierbij onder andere voor om de terrassen tijdelijk te verruimen.

Het college reageerde hier op 2 juni jl. positief op en verruimde de regels tot 19 oktober as.

De zomer kan de meeste horecaondernemers niet lang genoeg duren, maar het terrasseizoen zit er bijna op. En daarom verkennen horecazaken landelijk de mogelijkheden om ook met slecht weer gasten te kunnen blijven ontvangen, nu de capaciteit binnen beperkt is door de regel om 1,5 meter afstand te houden. Volgens Koninklijke Horeca Nederland kijken ondernemers niet alleen naar overkappingen, of zaken als verwarmingen, maar ook naar de tijdelijke terrasuitbreiding waardoor veel horecaondernemers in de zomermaanden toch wat omzet konden maken. De brancheorganisatie hoopt dat gemeenten de versoepelde regels zullen verlengen. De VVD fractie heeft de afgelopen periode met meerdere horeca ondernemers gesproken, deze gaven zonder uitzondering aan graag langer van de verruiming gebruik te maken.

Naar aanleiding van bovenstaande heeft de VVD fractie dan ook de volgende vragen:

1) Is het college bereid om samen met ondernemers, de buurt en de veiligheidsdiensten actief te onderzoeken of de terrassen van ondernemers ook na 19 oktober as. tijdelijk kosteloos verruimd kunnen worden zodat beter aan de 1,5 meter afstand tegemoet gekomen kan worden zonder te veel aan capaciteit in te moeten boeten? Zo nee waarom niet?

2)  Is het college in principe bereid om positief te reageren op aanvragen van ondernemers voor overkappingen en of verwarmingen? Zo nee waarom niet?

Onze binnenstad is, net als vele andere steden wereldwijd, hard getroffen. Mede daar de grote evenementen waar onze gemeente inmiddels om bekend staat dit jaar (vooralsnog) niet doorgaan. Dit is extra pijnlijk voor Leeuwarden gezien onze relatief broze lokale economie die net weer aan het opkrabbelen was en profiteerde van een herwonnen interesse van toeristen. Het is derhalve alle hens aan denk om de lokale economie te stimuleren en zo veel mogelijk mensen naar Leeuwarden te trekken voor het moment dat eenieder onze stad weer kan bezoeken.

Graag ontvangen we zo spoedig mogelijk antwoord op onze vragen.

Serge Hollander