VVD fractie: "Energiebesparing moet inwoner niet meer gaan kosten"

VVD beziet Leeuwarder Energie agenda met groene ogen

Nu samenwerking met provincie geborgd is in deze agenda, even terug naar de basis. VVD is voor alternatieve energie uiteraard, maar net als EZ hebben we wel een paar randvoorwaarden qua energie: het moet veilig, betrouwbaar, betaalbaar en schaalbaar zijn!

Helaas blijft het in onze gemeente onduidelijk hoeveel geld en uren waaraan besteed worden en wat dit dan bijdraagt en/of oplevert aan alternatieve energie? Bijvoorbeeld een petitie tegen gasboringen in Den Haag aanbieden is pure symboolpolitiek!

Er zal in deze transitieperiode immers fossiele brandstof nodig blijven, want alternatieve energievormen als aardwarmte zijn niet risicovrij. Deze moeten soms zelfs ook van het gevreesde frecking gebruik maken!

De inwoner van de gemeente Leeuwarden wil graag bijdragen, maar dan is het zaak om de besparing op de energievoorziening: veilig, betaalbaar en betrouwbaar te blijven kunnen aanbieden. Hier komt laagdrempeligheid bij, en daar wringt nou net de schoen. Want in de energie agenda  ziet de VVD fractie vooralsnog geen uitwerking voor de inwoner van bijvoorbeeld de Binnenstad van Leeuwarden die een electrische laadpaal in de buurt wil. Kan deze aanschaf dan vergunningvrij als het even kan?

Als inwoners gaan besparen op energie (met zonnepanelen, vloerchips etc.) willen mensen dat ook terugzien in de rekening ervoor. De VVD denkt dat de switch van Enexis naar Alliander de inwoner geld gaat kosten, en dat is nou net niet de bedoeling.

Kortom de VVD werkt graag mee aan alternatieve agenda en gaat dan voor: veilig, betrouwbaar, betaalbaar en schaalbaar. Als dat de uitwerking / uitvoering van deze agenda betreft dan treft Leeuwarden ons aan uw zijde.

Tenslotte zal de VVD scherp sturen op extra kosten voor de inwoners van de gemeente Leeuwarden, want we moeten het perspectief voor onze kinderen niet met een hypotheek op de toekomst belasten!

Met vriendelijke groet,
Raadslid VVD Leeuwarden