VVD motie Blokhuispoort aangenomen

Maandagavond 10 november heeft de gemeenteraad van Leeuwarden de motie van de VVD over de Blokhuispoort aangenomen. In deze motie werden een aantal zaken omtrent de hudige gebruikers van de Blokhuispoort nader geregeld. De motie werd ingediend samen met een groot aantal andere partijen (PvdA, CDA, PAL/GroenLinks en FNP) . Met het aannemen van deze motie gaf de raad in Leeuwarden een nadere zienswijze op het ontwikkelingsplan en de koop en verkoop van de Blokhuispoort aan de Stichting BOEi. Bijna alle partijen in de raad stemden in met de motie, alleen de ChristenUnie stemde tegen.

Ontwikkelplan

De gemeente Leeuwarden neemt de Blokhuispoort van het Rijk over. De Nationale Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie van Industrieel erfgoed (BOEi) neemt het vervolgens weer over van de gemeente. BOEi beheert en ontwikkelt het gebouw verder. BOEi is een non-profit organisatie, die herbestemming van industrieel erfgoed als doelstelling heeft. BOEi is opgericht op initiatief van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en heeft verschillende invalshoeken: als investeerder, als ontwikkelaar en als adviseur. Ze heeft meerdere ontwikkelingen van cultureel, industrieel en agrarisch erfgoed op haar naam staan.

Download het plan (pdf)

Download de modelstudie (pdf)

Onduidelijkheden weg nemen

De VVD constateerde in de plannen een aantal onduidelijkheden die het voor de fractie niet mogelijk maakten om zonder meer in te stemmen met deze plannen. De informatie bijeenkomsten namen deze onduidelijkheden niet weg. Bovendien ontving de gemeenteraad een brief van de gebruikers van de Blokhuispoort waarin ze hun grote zorgen over de toekomst uitspraken. Verder werd duidelijk dat er geen afspraken waren over de positie van poppodium Asteriks.

Fractievoorzitter Serge Hollander heeft vervolgens gewerkt aan een motie om deze onzekerheden weg te nemen en te regelen. Verder werden in het debat door wethouder Henk Deinum volstrekt heldere toezeggingen gedaan naar aanleiding van vragen van de VVD: maximale investering van de gemeente Leeuwarden is 2 miljoen voor de gebeidsontwikkeling, geen enkele verantwoordelijkheid voor exploitatie problemen in de toekomst etc. Hierdoor kon na het debat de definitieve versie van de motie gemaakt worden en sloten veel partijen zich daarbij aan.

Tijdens de raadsvergadering werd de motie tijdens de besluitvorming ingebracht met het succesvolle resultaat als gevolg.

Download hier de motie (PDF)