Samen moeten we het doen!

Wat een aantal weken geleden nog onwerkelijk leek, is toch gebeurd. Het openbare leven ligt grotendeels stil. Van veel ondernemers zijn de deuren dicht en velen van ons werken ineens vanuit thuis. Mensen raken ziek, ernstig ziek en overlijden zelfs. Er zijn ingrijpende maatregelen genomen om het corona-virus te bedwingen. Deze maatregelen raken iedereen in meer of mindere mate, maar we voelen ze allemaal. Maar deze maatregelen zijn echt nodig zijn om dit virus en deze crisis te bestrijden.

Namens de VVD-fractie wil ik graag allereerst mijn respect, bewondering en waardering uitspreken voor alle mensen in de zorg, de vakkenvullers, de leraren, de agenten, de ondernemers, de zzp’ers en alle andere mensen in de vitale beroepen die nu dag in dag uit ontzettend hard werken om het “gewone” leven door te laten gaan en om het virus te bestrijden en Nederland er weer bovenop te krijgen. We vragen op dit moment onwijs veel van onze zorgverleners, mantelzorgers en alle andere mensen in de cruciale sectoren van onze samenleving.

De coronacrisis raakt ons allemaal, ook in de gemeente Leeuwarden. Winkels gesloten, de horeca is dicht en de terrassen zijn leeg. Het is niet meer gewoon om even een wijntje met vrienden te drinken. Kinderen mogen niet meer naar school of bij opa of oma op bezoek. Zorginstelling zijn gesloten voor bezoekers; even geen liefdevolle knuffel. Bedrijven zien hun omzet verdwijnen, werknemers moeten vanuit huis werken of verliezen zelfs hun baan.

Ondernemers zijn hard geraakt en hun inkomsten, en soms zelfs voorbestaan, is onder druk komen te staan. Naast de steunmaatregelen voor ondernemers en werknemers die het kabinet beschikbaar heeft gesteld, heeft de gemeente Leeuwarden ook een ondersteuningspakket voor ondernemers ingesteld. Zo is er uitstel voor het betalen van aanslagen, opschorting van inning van belastingen en gaat de gemeente Leeuwarden de facturen versneld betalen. Voor alle maatregelen kunt u kijken op www.ondernemend.leeuwarden.nl

Ik zie ondernemers, die ondanks de moeilijke situatie, doorzetten en met man en macht proberen - op soms innovatieve wijze - hun hoofd boven water proberen te houden. Ondernemers zijn gaan bezorgen, hebben webshops geopend, zijn cadeaubonnen gaan verkopen of houden hun winkel open en werken ook op afspraak om zo toch de noodzakelijke omzet te blijven maken.
Daarom ook deze oproep van mij aan u. Vergeet in deze moeilijke tijd niet de lokale (horeca- en retail-) ondernemers uit het oog. Koop iets bij de bakker op de hoek, de slager, de bloemist, de kaasboer of bestel iets bij de restaurants die ook thuisbezorgen of een andere actie hebben.

Naast de corona crisis wordt op dit moment ook gekeken hoe de andere politieke onderwerpen in de gemeente Leeuwarden behandeld kunnen worden. Als fractie proberen wij op dit moment zoveel als mogelijk te doen binnen de mogelijkheden die er zijn. Heeft u in de tussentijd vragen of opmerkingen dan horen we dat graag van u.

Dan tot slot: Blijf thuis als dat kan, houd 1,5 meter afstand van elkaar, was die handen, let goed op elkaar en help elkaar waar nodig.

Ik wens jullie en iedereen die jullie dierbaar is veel gezondheid en sterkte toe de komende periode.
Hopelijk tot snel!

Marcel Visser