Karen Vasbinder

06 22 48 01 47

Portefeuille

Voorzitter Politiek Forum, portefeuille Dienstverlening
Stadsontwikkeling: Woon- en leefomgeving, Maatschappelijk vastgoed, Energie, Wijken- en dorpenbeleid, BOR (Beheer Openbare Ruimte).

Contactpersoon voor: Valeriuskwartier, Vosseparkwijk, Muziek/Transvaal/Vogelwijk, Westeinde , Aldlan, Bilgaard

Projecten: Kloppend Hart, Stedenband Liang, University Campus Fryslan (UCF), Wielengebied, Groene Ster

VVD-raadslid Karen Vasbinder wil in de politiek het liberale gedachtegoed uitdragen. Als sterk punt van Leeuwarden ziet zij de monumentale binnenstad met haar grachten. Maar de stad moet ook groeien, veiliger worden en meer kansen bieden voor kinderen.

Wat voor soort raadslid wilt u zijn?

Een bereikbaar en aanspreekbaar raadslid, tevens kritisch en betrouwbaar richting zowel inwoners, ondernemers als de overheid. Graag ga ik in gesprek om te horen wat mensen beweegt en zoek ik door middel van gesprek oplossingen. Met mijn verbindende, actieve aanpak krijg ik lastige zaken voor elkaar.

Waar wilt u extra aandacht voor vragen?

Zeer belangrijk om komende periode de lasten voor de inwoners niet verder te verzwaren en de dienstverlening van de (gemeentelijke) overheid op peil te houden. Ook moet de leefbaarheid op peil blijven door regelmatig met wijkbestuurders op pad te gaan en verbeterplannen vanuit de wijken en dorpen zelf te omarmen. Tenslotte vind ik als liberaal dat de werkgelegenheid, veiligheid en bereikbaarheid van de beste kwaliteit moeten zijn. De faciliterende functie ten opzichte van culturele- en sport voorzieningen mag nog duidelijker worden neergezet , het liefst in samenhang met private partijen.

Wat zijn de sterke punten van de gemeente Leeuwarden?

Het allersterkste punt vind ik de monumentale binnenstad van Leeuwarden met verrassende historische elementen. Jong en oud laten zich betoveren door onze parels van het Hoge Noorden. Naast Culturele Hoofdstad van Europa 2018 is Leeuwarden ook nog Hoofdstad van de Smaak 2015 geworden. Bij deze projecten en evenementen is de rol van het bedrijfsleven (met name MKB-bedrijven) van groot belang voor het welslagen! De sloepenroute naar Grou, een Europese Zonnebootrace, het Skûtsjesilen en tal van andere elementen maken van Leeuwarden en haar wijken en dorpen een pracht parel!

Wat zijn de zwakke punten van de gemeente Leeuwarden?

De sociale samenhang en de werkvoorziening kunnen en moeten nog beter worden geregisseerd. Voor hulpbehoevenden gaat het niet om: 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener, maar het belangrijkste is 1 regisseur! Die regisseur kan ook huisarts, wijkverpleegkundige of vrijwilliger/mantelzorger zijn, als het individu de regie (tijdelijk) niet meer heeft. Kan me niet voorstellen dat de gemeente met een meedenkende aanpak duurder uit is.

Waar moet de gemeente Leeuwarden over tien jaar zijn?

Een gezonde, gezellige binnenstad met voldoende werkgelegenheid, uitstekend onderwijsaanbod (tot aan een netwerkuniversiteit met internationaal academisch klimaat) en duurzame dorpen in een mooi en wijds platteland. Dan heeft de gemeente Leeuwarden ook de prijzen voor Monumentenstad van Nederland en MKB-vriendelijkste stad eenmaal gewonnen. En de Hoofdstad van de Smaak 2015 en Culturele Hoofdstad 2018 zijn economisch en financieel een groot succes geworden voor alle bewoners, bezoekers en bedrijven!

Tags: Fractie