Naambordjes bomen Oude Stadsbegraafplaats en Rengerspark in aantocht

Op initiatief van de VVD en NLP fracties worden op korte termijn door de bomendienst van de gemeente Leeuwarden op 109 bomen naambordjes aangebracht. Naast de restauratie van de Oude Stads Begraafplaats krijgt hierbij het monumentale groen ook een bijzonder aanzien, precies zoals VVD en NLP fracties in hun gezamenlijke in intiatiefvoorstel Arboretum (bomentuin) van 12 juni 2009 voor ogen hadden.

In samenwerking met het HCL wordt tevens geprobeerd voor 21 oktober 2011 (streefdatum heropening) een extra informatiebord omtrent de bijzondere bomen in het Rengerspark te plaatsen.

Zondag 4 september vindt er vanaf 14.00 uur op de Oude Stadsbegraafplaats een rondleiding plaats door een geschiedkundige die bijzondere graven zal duiden. De VVD fractie zoekt samen met HCL nog fondsen voor een rondwandelgids bomen en graven. Verwachting is dat deze gids in de serie Stadswandelingen medio volgend jaar rond zal zijn.

(De VVD fractie Leeuwarden is wel verbaasd dat de naambordjes in de bomen worden gespijkerd ipv eraan gehangen. Maar als dit met juiste spijkers en op voldoende afstand van de bomen gebeurd schijnt de boom hier geen hinder van te ondervinden. Bovendien is gemeend dat dit op de lange duur veiliger is (hufterproof) omdat er nogal eens overlast in het Rengerspark is.)