VVD en D66: college haalt bezem door schoonmaak stadhuis

De Haagse gemeenteraadsfracties van VVD en D66 beschouwen het feit dat het college gesubsidieerde medewerkers van de Haeghe Groep het stadhuiscomplex te laten schoonmaken als oneerlijke concurrentie.

Vanwege het vorig jaar genomen collegebesluit zullen 54 schoonmakers van het huidige particuliere schoonmaakbedrijf overtollig zijn. Aangezien het werk in de schoonmaakbranche niet voor het oprapen ligt, vrezen VVD en D66 dat de schoonmakers werkloos worden.

De liberalen en democraten vragen het college wat de gemeente precies gaat doen om deze werknemers aan werk te helpen. Ook willen de politieke partijen weten waarom  (Europese) regelgeving met betrekking tot aanbesteding, oneerlijke mededinging en staatssteun dit mogelijk maakt. Een particulier schoonmaakbedrijf kan namelijk nooit concurreren met een gesubsidieerde instelling als de Haeghe Groep.

Marian Propstra (VVD) en Marjolein de Jong (D66): “Wij vinden dat het college met dit besluit de vrije markt verstoort. Tegen deze goedkope arbeid kan een ondernemer niet concurreren. Ook werknemers worden hiervan de dupe.”